Servicekonferansen en knallsuksess

Deltagerne til HSMAI Servicekonferansen begynner å samles i foajeen på morgenkvisten.

HSMAI Servicekonferansen ble offisielt åpnet klokken 09.00 tirsdag morgen, med 110 entusiastiske deltagere, som ikke ble mindre entusiastiske av det noen av innlederne hadde å fortelle.

Morten Brandt, partner i Euro Business School.Først ut var Morten Brandt, partner i Euro Business School, etter at HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth mer eller mindre høytidelig hadde åpnet ballet, med god hjelp fra HSMAI-styreleder og reiselivsdirektør i HSH Hilde Solheim. Brandt snakket med stor innlevelse – og til deltagernes store munterhet – om hvordan næringslivets panikk, i respons på finanskrisen, er den egentlige kilden til krise.

Han ble etterfulgt av ISS Facility Services konserndirektør Jan Bjørneboe, som ga gode eksempler på hvordan egne ansatte blir en reell verdi, og Birgit Semundseth, partner i Life Mastering, som fikk salen med på at holdninger er alt, i sitt foredrag om tankens kraft.

If forsikrings Bente K. Werenskiold snakket til konferansen om viktigheten av å inngå partnerskap og allianser, noe selskapet selv har rikelig med – og gode – erfaringer med.

Hilde Norsted og Sverre Høven i Flytoget ga kort etter et innblikk i Flytogets formidable suksess, med gode eksempler på selskapets helt særegne bedriftskultur, ja endog sin egen, svært interne sjargong.

Kenneth Skauge, customer relation manager i IKEA, snakket lenge og varmt om hvordan møbelkonsernet gjør de ansatte trygge i jobben – og dermed yter det lille ekstra. Han ga også flere eksempler på hvordanselskapet har lykkes med sine motiveringsprogrammer. Skauge ble raskt avløst av Stein Bakker, daglig leder i SeeYou, med sitt mystery customer-konsept, blant flere “mystiske” konsepter.

Ved 14-tiden overtok Katarina Lalander Hamnes, som er partner i Traces. Hennes oppgave var å anskueliggjøre hvordan man skaper kundebegeistring, noe hun blant annet har god erfaring med fra utvikling og gjennomføring av Cruiseskolen hos Color Line.

HSMAI-direktør Ingunn Hofseth selv er svært fornøyd med konferansen:

– Finanskriser og økonomisk uro til tross, i år har vi faktisk flere deltagere enn i fjor, sier hun med et smil.

Interesserte tilhørere på Servicekonferansen 2009.