E-markedsføring for destinasjoner
En undersøkelse BIT Reiseliv foretok blant et utvalg norske destinasjonsselskaper i februar, avdekket at de selv mener at både ledelse og styrer mangler kunnskap om ny teknologi og anvendelsen av den. Som et tiltak for å bedre på dette, besluttet BIT Reiseliv våren 2009 å oversette ”Handbook on E-Marketing for Tourism Destinations” til norsk, heter det i en pressemelding fra BIT Reiseliv.
Boken er utgitt av UNWTO (United Nations World Tourism Organization) og ETC (European Travel Commision), og er den første komplette håndboken i e-markedsføring for destinasjoner.
Publikasjonen, som er på over 300 sider, er en praktisk manual for organisasjoner, både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, som ønsker økt kunnskap om e-markedsføring samt å håndtere nye Internett-prosjekter på en bedre måte.
Bokens forfattere er en gruppe internasjonale fagfolk fra TEAM Tourism Consulting (Peter Varlow, Karin Nijhuis og Roger Carter), og dekker det grunnleggende innen e-markedsføring, som nettdesign, søkemotoroptimalisering, sosial nettverksbygging og e-handel.
Boken er lettlest, med over 30 eksempler på e-markedsføring i praksis. Den kan leses fra A til Å eller brukes som et oppslagsverk etter hvilke kapitler man har bruk for. Hvert kapittel har også en oppsummerende liste over suksesskriterier.
Når BIT Reiseliv har valgt å utarbeide en norsk versjon av håndboken, er dette fordi det vil gjøre stoffet bedre tilgjengelig, men det er også et bevisst forsøk på å innarbeide norske ord og begreper for et fagområde som er svært engelskdominert.
Håndboken koster kr 350, og kan nå bestilles både i trykt form og som nedlastbar pdf på www.bitreiseliv.no.