Turistsuksess med naturlige røtter

Sorrisniva ølbrikke (Scandinavian Design Group)

Oslo: Den ene hentet inspirasjon fra OL i 1952, mens den andre fant nytt navn utenfor kontorvinduet. Nå har Sorrisniva i Finnmark og Estatia Resort fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Alta Friluftspark byttet i januar i fjor navn til Sorrisniva, og fikk samtidig ny og oppdatert grafisk profil, utviklet av Scandinavian Design Group (SDG). Sorrisniva betyr brusende strøm, og gjenspeiler Altaelven, som bruser når den renner nedover sommerstid.

På Norefjell gikk designer Gina Rose ikke bare tilbake i tid, men også ut i naturen. Resultatet ble en ny visuell identitet til Estatia Resort, som er integrert i både møbler og hotellets utsmykning. Nå kan Merket for god design feires både i Finnmark og på Norefjell.

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen – et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd – der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

– Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han syns det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes frem.

– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise frem sine vellykkede resultater, mener han.

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands, for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige, selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

Sur merkemottaker

Sorrisniva Igloo- og ishotell i Atla.
Sorrisniva Igloo- og ishotell i Atla.

– Jeg var sur og forbanna. Alta Friluftspark var hjertebarnet mitt, og jeg var helt imot en designprosess. Men jeg ser det nå. Det er mange som skal slite for å overgå oss nå. Nytt navn og design gjør at vi er et hestehode foran konkurrentene, sier daglig leder i Sorrisniva, Tor Kjetil Wisløff.

Han understreker at Merket for god design uttrykker nettopp den kvaliteten finnmarksbedriften ønsker å stå for.

Friluftspark uten park

Wisløff forklarer at Sorrisniva har vekket internasjonal interesse etter profilendringen.

– Navnet er lettere å huske på det utenlandske markedet. I tillegg er designen så bra, det er mange som får lyst til å reise til Finnmark når de ser designen vår. Da har vi gjort jobben vår, sier han.

Alle de ansatte i bedriften var involvert i prosessen med Scandinavian Design Group. Til og med kjøkkensjefen.

– I starten syntes vi Sorrisniva hørtes helt latterlig ut. Men etter hvert så vi hvor riktig det er. Før kom folk til Alta Friluftspark og spurte etter parken, men vi har jo ingen park. Sorrisniva er stedsfestet og relatert til Altaelven like i nærheten, forklarer Wisløff.

Unike Norefjell

Estatia Resort samarbeidet med designer Gina Rose om utviklingen av en ny visuell identitet for hotellet på Norefjell. Administrerende direktør i Estatia Resort, Christian Wessel, berømmer designeren for det unike resultatet som er skapt.

– Hvem som helst kan kjøpe en Arne Jacobsen-stol og være stolte av å ha satset på design. Vi synes det blir litt blodfattig. Vi ville heller gjøre interiøret og designen på hotellet personlig og unikt for Norefjell, forteller Wessel. Han forklarer at de hentet inspirasjon fra historien til Norefjell – OL i 1952, Mariusgenseren og fra naturen og dyrene på Norefjell.

For Estatia Resort betyr det mye at de nå mottar Merket for god design.

– Vi har bruk mye energi på denne prosessen. Nå har vi fått et hotell som er langt fra anonymt og kjedelig. Det særegne mønsteret vi har utviklet for Norefjell, er et tidsriktig uttrykk fra Mariusgenseren, og er umulig å kopiere. Det gir oss et hotell med sjel, sier Wessel.

Responsen fra gjestene på hotellet har vært veldig positiv. Wessel tror gjestene legger merke til hvordan historien til Norefjell er integrert i et moderne hotell.

– Vi bruker historien til Norefjell i alt fra foto, knagger og skillevegger til speil og mønster i stoffene. Det blir aldri kjedelig, mener han.

(Pressenytt)

Foto: Sorrisniva ølbrikke (Scandinavian Design Group)