En hane i lommen i sommer

Mobil_HANEN_130610_1800HANEN

Bransje- og markedsorganisasjonen for

bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge

I sommer vil svært mange gå rundt med en hane i lommen. Det er fordi HANEN nå presenterer alle sine medlemmer innen bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske på mobiltelefon. Derved vil alle som har mobiltelefon, iPhone eller annet bærbart utstyr med tilgang til Internett, raskt og enkelt kunne hente informasjon om spennende og gode opplevelser i Bygde-Norge uten å måtte bruke en PC. HANEN er trolig først ute i Reiselivs-Norge med å tilrettelegge og bruke sin omfattende bedriftsinformasjon på denne måten direkte fra databasen.

Gjennom mange år har HANEN, bransje- og markedsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge, hatt det populære nettstedet www.hanen.no Der finner man opplysninger om nesten 500 bedrifter og deres tilbud over hele landet. Digitale kart, GPS-informasjon, reiseruter og nyheter, er også informasjon man finner der. Men tradisjonelle Internett-presentasjoner fungerer stort sett dårlig på mobiltelefoner, iPhone og annet bærebart utstyr. Dessuten inneholder de som regel store datamengder som det koster mye å laste ned til bærbart utstyr.

–         Vi er svært glade for nå å komme med denne nyheten – mobil-HANEN – sier markeds- og mediesjef Ole Jonny Trangsrud i HANEN. Vi bruker mer og mer trådløst og bærbart utstyr som vi har med oss hele tiden. Da er det viktig at også informasjonen om tilbudene rundt om i Bygde-Norge er lett tilgjengelig der. Vi bruker den nye standardadressen for mobilsider hanen.mobi, men også de andre vanlige som mobil.hanen.no og m.hanen.no. Jeg tror vi er første i reiselivet i Norge med å hente informasjonen direkte fra vår database og over i den mobile presentasjonen helt automatisk. Når en bedrift legges til eller endrer sin informasjon som vanlig på vårt nettsted www.hanen.no er dette samtidig oppdatert i den mobile presentasjonen.

–         Å være lett tilgjengelig i de mediene som folk flest bruker, er helt avgjørende for de fleste som har noe å presentere for et publikum, sier styreleder i HANEN Jan Tjosås. Når vi nå gjør våre 500 medlemmer tilgjengelige på mobiltelefoner og annet bærbart utstyr, er vi nok i forkant av utviklingen på mange måter. Men samtidig vet vi at bruken av mobilt utstyr er i kraftig vekst både her i landet og internasjonalt, sier Tjosås.

–         Vi har både katalog og nettsted som brukes mye av publikum, sier generalsekretær Sunni Grøndahl Aamodt i HANEN. Disse mediene er fortsatt viktige, men vi ser også at å kunne utnytte informasjonen vi har på flere plattformer, er viktig og god utnyttelse av ressursene. At vi nå presenterer mobil-HANEN både på norsk, engelsk og tysk, mener vi gjør våre tilbud betydelig mer tilgjengelige enn før, slår generalsekretær Aamodt fast.

–         I mobil-HANEN kan du både søke på bedrifter fylkesvis, søke i hurtigsøk (fritekst) og lese nyhetsbrev og nyheter fra HANEN. I bedriftspresentasjonen finner man all nødvendig kontaktinformasjon inkl. GPS-informasjon. Derved kan man sitte i bilen og hente opp GPS-koordinatene som man så taster inn på GPSen – enkelt og greit. Kart er også viktig og mobil-HANEN har zoombare googlekart med plasseringen av hver enkelt bedrift. Kart og GPS-informasjon er spesielt viktig for å finne lett fram til de mange spennende tilbudene rundt om i Bygde-Norge, avslutter Ole Jonny Trangsrud i HANEN.

For nærmere informasjon, ta kontakt med

Markeds- og mediesjef Ole Jonny Trangsrud  –  oj@hanen.no Mobil: 913 24 224