NSBs nye tog på skinner
Det første av i alt 50 nye NSB-tog ble ferdig produsert på Stadler-fabrikken i Sveits onsdag 8. september, heter det i en pressemelding fra NSB.
– Vi er svært glade for at det første toget nå er ferdig. Tusenvis av arbeidstimer har resultert i et tog som vi er sikre på vil gi våre kunder et godt togtilbud, sier leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad. Arbeidet med NSBs nye tog har pågått hos Stadler i to år.
Før toget er klart til å settes inn i vanlig trafikk, skal det gjennomgå omfattende testing både i Sveits og i Norge. Toget må videre godkjennes av norske myndigheter, og NSBs personell må gjennomgå opplæring før toget er klart for bruk i passasjertrafikk.
– Vi er godt fornøyd med det samarbeidet vi har med Stadler. Toget er konstruert på en måte som ivaretar sikkerhet, kundekomfort og pålitelighet på en særdeles god måte, sier Ingulstad.
Han benytter anledningen til å rose alle som har vært involvert i arbeidet med de nye togene, både i NSB og Stadler.
I tillegg til at de nye togene gir økt komfort for NSBs kunder, muliggjør kjøpet av 50 nye tog at NSB kan bedre rutetilbudet. NSBs nye ruteplan for Østlandet vil øke produksjonen med 30 prosent, og kan doble passasjertallet.
– Jeg er veldig stolt og rørt, fordi FLIRT-toget vi har produsert for NSB ikke bare er nok et tog for oss. Dette er det første Stadler-toget som har en topphastighet på 200 kilometer i timen. Dette er en ny milepel i Stadlers historie, sier eier og konsernsjef i Stadler Rail, Peter Spuhler.
Toget ble første gang vist frem offentlig på fagmessen InnoTrans i Berlin, som sluttet i går. Det består av fem vogner, og blir laget i to versjoner for NSB. En versjon for bruk på lange lokaltogstrekninger og en versjon for bruk i NSB Regiontog på Østlandet. Det første toget er til bruk i regiontogene, og blir satt inn på strekningen Skien–Lillehammer.
Tilsvarende tog er produsert til en rekke land, og er i daglig bruk en rekke steder rundt om i verden, blant annet i Sveits og Finland.
Foto: NSBs nye FLIRT-tog på verkstedet i Sveits. Fotograf: Åge Christoffer Lundeby/NSB.