Reiseliv 2012 slo an

Wening Esthyprdbo, Indonesias konsul, på Reiseliv 2012 (foto fra Norges Varemesse)

Tilbakemeldingene fra deltakerne og bransjen er svært positive etter at Norges Varemesse i helgen gjennomførte Reiseliv 2012 – den 25. reisemessen i rekken. Viktigste og nytt av i år var oppdelingen av messen i fire hovedområder: Sol og varme, Barn og barnefamilier, Mat fra hele verden, «Oppdag Norge», og kåringen av årets reiselivperle, heter det i en pressemelding fra Norges Varemesse.

– Postkortkonkurranse med reiser for en halv million kroner i premier, og 100 innslag med reiseskildringer, show og underholdning fra fire scener, skapte også liv og røre – og glade vinnere, fastslår prosjektleder for Reiseliv 2012, Torill Engelberg. Vant gjorde også turoperatøren Apollo, som gjennom hele helgen hadde kø av besøkende i kjøpsmodus for Syden-reiser. Norges Varemesse er allerede i full gang med å planlegge neste års arrangement.

Stor pågang hos Apollo – og fornøyd Virke

– Vi hadde stor stand og mange Apollo-ansatte, men neste år ser vi at vi må være enda flere, sier informasjonssjef Helen Begby i Apollo.

– Mange kom for å sikre seg gode messetilbud, og flere kom for å få utfyllende svar som de ikke får på nettet.

Også Hilde C. Solheim i Virke er fornøyd med oppmerksomheten Virkes budskap fikk i media.

– Vi la bevisst presentasjonen av våre ferske reiseundersøkelser og nordmenns ferieplaner for 2012 til messedagene, sier hun.

– Jeg ble positivt overrasket over det nye konseptet for Reiseliv 2012, sier reiselivsdirektøren for Oslo, Tor Sannerud.

– Norges Varemesse har nå et kjempegodt fundament å bygge videre på, og jeg vil råde varemessen til å utvikle dette formatet, og kanskje også ha noe bransjerettet i Lillestrøm.

Perleprisen ga synlighet og anerkjennelse

Særlig vellykket var kåringen av Perlepris-vinneren, Åmot Operagard, som sammen med de øvrige 14 finalistene fikk masse god og positiv oppmerksomhet, både underveis til finalen og under messedagene i Lillestrøm.

– Vi fikk en ubetalelig synlighet og fikk møte hele bransjen, både nasjonalt og internasjonalt, sier Steinar Sørli, som sammen med Yngve Brakstad driver Åmot Operagard.

– For oss å bli hedret av en så flott og sammensatt jury, og bli nevnt sammen med anerkjente steder, som Walaker og Engø, gir oss økt selvtillit og energi til å fortsette på det sporet vi har valgt.

Spennende snuoperasjon

Også Indonesias konsul i Oslo, Wening Esthyprdbo, er meget positiv til den nye messen.

– Jeg var her både i 2009, 2010, 2011 og nå i 2012, og 2012-messen er utvilsomt mye bedre enn de foregående. Turismen til Indonesia er klart økende, etter at Thai Airways begynte å fly direkte til Bangkok – og derfra videre til flere reisemål i Indonesia, hvor Bali er det mest kjente for nordmenn. Vi kommer absolutt tilbake neste år.

Matt Humpage, leder av turistkontoret i Saint Cyprien i Sør-Frankrike, deltok for første gang med sitt team, og også han var begeistret for konseptet. Denne byen, med 10.000 innbyggere, ved Middelhavet, ved grensen mot Spania, er fornøyd om deltakelsen her resulterer i besøk av ti norske familier.

– Dette var en helt nødvendig snuoperasjon, sier administrerende direktør i Norges Varemesse, Siv Lunde Kolrud.

– Vi vil fortsette arbeidet med å gjøre Reiseliv 2013 til den beste møteplassen for så vel bransje som publikum.

Nytt på Reiseliv 2012

  • Oppdeling av messen i fire hovedområder:
    • Syden
    • Ungene på Fortet
    • Smak av Verden
    • Oppdag Norge
  • Kåring av Årets Perle
  • Reiseliv for første gang i mars
  • Første gang som rendyrket publikumsmesse
  • Fire nye scener med 100 innslag av reiseskildringer, show og underholdning
  • «Postkortkonkurranse» med samlet premieverdi over 500.000 kroner
  • Bransjedagen, for første gang som eget arrangement i Oslo Spektrum dagen før Reiseliv åpnet på Norges Varemesse, Lillestrøm
  • Meeting Point, kompetanse, nettverksbygging, forhåndsavtalte møter/TravelMatch og sosial mingling

Foto: Wening Esthyprdbo, Indonesias konsul, på Reiseliv 2012 (foto fra Norges Varemesse)