Flyr japanerne rett inn
Stadig flere japanere velger Norge som reisemål. Etter noen år med stagnasjon og en svak tilbakegang, tar Norge nå markedsandeler, og øker i antall gjestedøgn fra Japan. Så langt i år har antall japanske gjestedøgn til Norge økt med 18 prosent, sammenlignet med i fjor. Norge er et populært reisemål for japanerne. Mest av alt lokker fjordene, nordlyset og hovedstaden, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
– En økt satsing på markedsføring i Japan, og direkte charterfly, har vært en vesentlig utløser for at flere japanere velger å reise til Norge. Japanske turister er svært populære i landet, og gir et verdifullt bidrag til både norsk reiselivsnæring og, ikke minst, den norske handelsstanden, som lever godt på «shoppinggale» japanere sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin (under) i Innovasjon Norge. Teksten fortsetter etter bildet.
Gjennom det skandinaviske samarbeidet Scandinavian Tourist Board, har Norge bearbeidet det japanske markedet i nærmere 25 år. I løpet av denne perioden har Norge hatt en god økning i gjestedøgn fra Japan. Veksten fortsetter i 2012, selv om den gjennomsnittlige japaner reiser kortere i dag enn tidligere.
Direktefly gjør Norge mer tilgjengelig
Scandinavian Tourist Board har, gjennom et tett og godt samarbeid med Avinor og Innovasjon Norge, jobbet aktivt for å få flere direkte flyruter fra Asia til Norge. Dette samarbeidet har gitt gode resultater. Hvert år blir 15 chartermaskiner fulle av forventningsfulle japanske turister sendt direkte til Nord-Norge og nordlyset, fjordene på Vestlandet, og Oslo.
– En viktig del av dette arbeidet er å gjøre hele Norge mer tilgjengelig for japanske turister, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Norge er et mulighetenes land for Japan, både i forbindelse med turisme, men også som leverandør av fisk.
Japanere har et høyt forbruk på sine utenlandsreiser, og er derfor en svært attraktiv målgruppe for Norge.
– For å være en aktuell destinasjon for disse forbrukerne, er det viktig at det finnes tilgjengelig transportkapasitet fra markedene, til en markedstilpasset pris. Dette er noe vi vil jobbe mer med i tiden som kommer, sier Falk-Pedersen.
– Asia er den regionen på verdensbasis som har høyest vekstpotensial i utgående feriereiser, og har også et betydelig potensial for helårig trafikk til Norge, sier Tuftin.
Innovasjon Norge eier Scandinavian Touist Board, sammen med VisitDenmark AS. Scandinavian Tourist Board er representert med egne kontorer i Japan og Kina.