Widerøe med åtte utmerkelser

En Widerøe Dash 8-100-maskin (Widerøe)

Widerøes flyveselskap ble den store vinneren, med fire gull, to priser og to hederlige omtaler, under HSMAIs årlige prisutdeling for markedsføring i 2012. Men også Norwegian forsynte seg godt med heder og ære – og fikk totalt syv utmerkelser.

Widerøe fikk gull i kategoriene reklamefilm, radioreklame, kampanje flermedier samt åpen klasse. Videre fikk Widerøe hovedprisen som Årets reiselivsmarkedsfører, nemlig Ferdaskrinet, og ble i tillegg Årets nyskaper. Dessuten fikk selskapet hederlig omtale innen kategoriene kampanje flermedier og hjemmesider.

Når det gjelder hovedprisen, Årets reiselivsmarkedsfører (Ferdaskrinet), skriver juryen blant annet følgende (ordrett gjengitt):

[…] Ikke bare holder Årets Reiselivsmarkedsfører en svært høy standard på selve reklameuttrykket og håndverket, i alle kanaler, men like imponerende er det at aktivitetene de gjør tilsynelatende kommer rett fra merkevarens DNA og forsterker folks oppfatning av hvem de er. Det er nettopp modigheten, klokskapen og presisjonen i aktivitetene som imponerer juryen. Ferdaskrinet går til en aktør som imponerer hele Norge. Hele tiden. HSMAI gratulerer Widerøe’s Flyveselskap.

Det ble totalt utdelt 15 priser da HSMAI gjorde stas på bransjens beste markedsføringsjobber for 2012. Prisene ble utdelt under HSMAIs prisfest på Clarion Hotel Royal Christiania torsdag kveld.

– Juryen hadde markedsføring av meget høy kvalitet å jobbe med. Ja, reiselivsbransjen, bredt definert, har skapt mye av høy kvalitet i året vi har lagt bak oss, sier administrerende direktør Ingunn Hofseth i HSMAI.

Og Widerøe kom i sentrum i de fleste kategorier under prisutdelingen.

– Det er ingen som helst tvil om at Widerøe har hatt et meget godt år. De har benyttet et bredt spekter av markedsføringsmidler, og har tenkt smart og innovativt i forbindelse med hvordan de skulle nå gjennom med færre midler enn konkurrentene. Det Widerøe gjør, kler dem utrolig godt, og juryen er sikre på at det som helhet bidrar til et enda bedre omdømme, sier juryleder Haakon Dahl, administrerende direktør i Kitchen reklamebyrå.

Og det å vinne kategorien reklamefilm, gir ekstra status i mange markedsføringsmiljøer. Også her ble det seier til Widerøe.

– Filmen “Hele Norge. Hele Tiden” ble en velfortjent vinner i reklamefilm-kategorien. En meget god film, som også har fått stor internasjonal oppmerksomhet, sier Haakon Dahl.

Norwegian gjorde seg også svært bemerket under prisutdelingen – og fulgte tett på Widerøe, hva utmerkelser angår.

Norwegian vant fire gull, i kategoriene sosiale medier, med “Halehelter”, kategorien kundedialog, med “Learn Norwegian with Norwegian”, kampanje flermedier, med “Halehelter”, og digitale kampanjer, med “Halehelter”.

I PR-kategorien ble det to gullvinnere, Quality Hotel & Resort Hafjell, og Nordic Choice Hotels. Det nyåpnede hotellet THE THIEF vant prisen i kategorien Samfunnsansvar, for Rom 13. Spitsbergen Travel gikk til topps i kategorien Trykksaker, og SAS til topps i kategorien Printannonser. Årets personlighet i reiselivet ble for første gang kåret, i samarbeid med bladet TravelNews, og utmerkelsen gikk til Hilde C. Solheim (under) i Virke. Teksten fortsetter etter bildet.

Hilde Charlotte Solheim, direktør reiseliv i Hovedorganisasjonen Virke (foto fra Virke)

Og her er prisvinnerne 2012:

Trykksaker

Gull: Spitsbergen Travel, med ”Spitsbergen Travel katalog 2013”

Hederlig omtale: Holmenkollen Park Hotel Rica, med ”brosjyre”

Sosiale medier

Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: Innovasjon Norge, med ”Visit Norway Instagram”
Hederlig omtale: SAS, med ”Norges punktligste”

Hjemmesider

Hederlig omtale: Widerøes flyveselskap, med www.wideroe.no

Radioreklame

Gull: Widerøes flyveselskap, med årets flyselskap, invitasjon

Samfunnsansvar

Gull: THE THIEF

Kundedialog

Gull: Norwegian, med “Learn Norwegian with Norwegian”

Hederlig omtale: Scandic, med “Scandic vant nabolaget”

Printannonse

Gull: SAS, med ”New York på 65 år”

Hederlig omtale: De Historiske, med ”Profilkampanje med De Historiske”

Reklamefilm

Gull: Widerøe, med ”Hele Norge. Hele tiden”

Hederlig omtale: SAS, med ”Pappas jente”

PR

Gull: Quality Hotel & Resort Hafjell
Gull: Nordic Choice Hotels

Digitale kampanjer

Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: SAS, med ”New York på 65 år”

Kampanje flermedier

Gull: Widerøe, med ”Årets flyselskap – festmiddag”
Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: Widerøe, med ”Hele Norge. Hele tiden”
Hederlig omtale: Norwegian, med ”Ti-årsjubileum”

Åpen klasse

Gull: Widerøe, med ”Torp. Bytt flyselskap/flight”

Hederlig omtale: Norwegian, med ”Halehelter”
Hederlig omtale: Norwegian, med ”Ti-årsjubileum”
Hederlig omtale: Innovasjon Norge, med ”Visit Norway Instagram”

Årets Personlighet i reiselivet, i samarbeid med TravelNews

Hilde C. Solheim, Virke

Nyskaper

Widerøe

Årets Reiselivsmarkedsfører – Ferdaskrinet

Widerøe

Juryen har bestått av følgende personer:

Haakon Dahl, administrerende direktør, Kitchen reklamebyrå – juryleder
Turid Nyeggen, markedsdirektør, Thon Hotels
Jon-Frede Engdahl, gründer og medeier, Maaemo restaurant og Kolonihagen
Børge Vike Sandengen, administrerende direktør, Mediafront AS
Martin Jørgensen, administrerende direktør, NetTrans
Bård Tronvoll, førsteamanuensis, Høgskolen i Hedmark
Bodil Aalde Eian, direktør salg/marked/distribusjon, Widerøes flyveselskap
Terje Olsen, Head of Sales Nordic, Hogg Robinson (HRG)
Øyvind Markussen, administrerende direktør, JCDecaux Norge AS
Siri Børsum, Industry leader, Google Norway AS
Christian Lunde, administrerende direktør, Star Tour
Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge
Per Håkon Fasting, kommersiell direktør, VG
Kine Bergseth, nordisk markedssjef, Norwegian
Even Aas-Eng, Founder & CE, Venture Factory
Axel Huus, markedsdirektør, Scandic Hotels

Toppfoto: En Widerøe Dash 8-100-maskin (Widerøe)