Norgeshistoriens største omprofileringsprosess i hotellbransjen
(Oslo, 10. september) Etter oppkjøpet av Rica i vinter er Scandic Norges ledende hotellkjede. Før jul skal hele 42 Rica-hoteller bli til Scandic. Aldri før har så mange hoteller byttet profil på så kort tid i Norden.
Hver tirsdag klokken 14:00 fra 9. september og frem til jul skal inntil fire Rica-hoteller omprofileres til Scandic, og Rica Oslo Hotel er først ut.
– Dette markerer startskuddet på tidenes omprofilering i den norske hotellbransjen. Dette er en omfattende og spennende prosess som vi nå har planlagt i lang tid, og endelig er dagen her, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
I februar ble det kjent at Scandic kjøpte Rica Hotels, noe som gjør Scandic til den største hotellaktøren i Norden. I Norge har kjeden nå 84 hoteller, fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord. Hotellene har tilsammen nesten 13 500 rom, og kommer til å huse rundt 15 000 gjester hver dag. Det tilsvarer ti nye gjester i minuttet.
Hotellvaner i kraftig endring
Scandic har over 50 års erfaring i hotellbransjen og Steen-Mevold forteller at hotellgjestenes ønsker og vaner er i endring.
– I dag ser vi at room-service og minibar er tilbud stadig færre gjester etterspør. Vi fokuserer derfor på å være nytenkende for å gi gjestene det de faktisk vil ha. Et eksempel på dette er vår mobile utsjekkingsløsing, online check-out, sier han. Dagens hotellgjest ønsker valgfrihet, samt moderne og digitale løsninger kombinert med tidløse servicetilbud, legger Steen-Mevold til.
Som en del av omprofileringen vil Rica-hotellene tilføres de velkjente Scandic konseptene som gym, enklere Wi-Fi-tilkobling og den samme gode frokosten. I tillegg vil Scandic tydeliggjøre sitt miljøfokus, og samtlige hoteller skal være røykfrie.
– Vi ønsker samtidig å bevare den tidløse servicen. Ricas fokus på mat og vertskapsrollen skal vi også ta med oss videre.
Unike medarbeidere = unike opplevelser
Etter oppkjøpet har Scandic mer enn 3 000 medarbeidere i Norge som hver dag jobber for at Scandic-gjestene skal ha det bra.
– En god hotellopplevelse handler først og fremst om det gode møtet med gjesten. Våre medarbeidere er de som vil sørge for at gjestene opplever det beste ved Scandic, og velger oss fremfor andre hotellkjeder også neste gang de skal bestille hotellrom. Våre medarbeideres ferdigheter er heller ikke mulig å kopiere, i motsetning til mye annet i hotellbransjen. De er derfor vår viktigste ressurs for at vi skal fortsette å levere de beste gjesteopplevelsene. Sammen skal vi bygge fremtidens hotellkjede, sier Steen-Mevold.
Foto fra Scandic Hotels