Det blir ikke bart sånn helt uten Widerøe

November, også kalt movember, har de senere årene vært ensbetydende med menn og bart. Menn i hele verden starter måneden nybarbert for så å la barten gro. Dette for å spre bevissthet om menns helse. I år har Widerøe valgt å vise sitt engasjement, samt bidra til å spre oppmerksomheten, ved å ikle fire fly bart.

– Vi i Movember og Kreftforeningen er stolte av dette samarbeidet med Widerøe. Ved å sette barter på flyene vil enda flere bli kjent med kampanjen, og dermed også øke fokuset på menns helse. At Widerøe også tenker dette som et ledd inn i eget HMS arbeid, syns vi er helt topp! Vi gleder oss til å følge MoBro Ulstein og de andre flyene på deres hårete reise gjennom hele Movember. Det blir nemlig ikke noen bart, sånn helt uten Widerøe, sier presserådgiver i Kreftforeningen Arild Domaas.

-Widerøe flyr til hele Norge hele tiden, og vi kan på denne måten bidra til å sette fokus på menns helse i hele landet. Vi frakter opp mot 3 millioner passasjerer i året, hvorav den største andelen er menn, samtidig som vi er en bedrift med mange mannlige ansatte. Dette er en viktig sak og en glede å få støtte, sier Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, som selv lover å gro bart i november.

I samarbeid med Kreftforeningen oppfordrer den globale stiftelsen Movember menn til å årlig anlegge bart i hele november. Dette for å sette fokus på menns helse og samle inn penger til forskning og støtteprogrammer innen prostatakreft og testikkelkreft. Målet med arbeidet er:

Redusert dødelighet av prostatakreft og testikkelkreft
Menn som lever med prostatakreft eller testikkelkreft har det fysisk og mentalt bra
Menn forstår helserisikoene sine og tar grep for å være friske
I 2013 registrerte 21 773 bartegroende nordmenn seg på Movember.com, og samlet inn 7,6 millioner kroner til kreftforskning. I forrige uke ble nesten 6 millioner fra fjorårets kampanje delt ut til to norske forskningsprosjekter på senskader etter prostatakreft.

-Det er godt med luft i barten. Widerøe tar dette til nye høyder. Vi håper også at passasjerer og andre registrerer seg på Movember.com, slik at vi sammen kan kjempe mot kreften både i lufta og på landjorda, sier Endre Johansen, kampanjekoordinator for Movember i Norge.

Widerøe har festet bart på fire av sine fly. To Dash8-100, ett Dash 8-300 og ett Dash 8-Q400. Flyene vil operere på hele Widerøes rutenett á 44 nasjonale- og fire internasjonale destinasjoner.

På Instagram kan en laste opp bilder og tagge @flywideroe og #movemberfly for å være med i trekningen av en weekendtur for to til bartebyen Trondheim inklusive overnatting på Britannia Hotel.

På Widerøs Instagram @flywideroe kan en laste opp bilder og tagge #movemberfly for å være med i trekningen av en weekendtur for to til bartebyen Trondheim inklusive overnatting på Britannia Hotel.

I tillegg til å bidra til økt oppmerksomhet vil Widerøe i november implementere en løsning der kunder kan donere penger til movember.com. Ved billettbestilling på wideroe.no vil en kunne gi 50 kroner til dette formålet. Etter månedsslutt gjør vi en avregning på hva som er donert og gir dette til Movember Foundation i Norge.

Foto: En av Wideøes Dash 8-Q400-maskiner. Foto fra Widerøes Flyevelskap AS