600 tyske toppselgere til Norge

Foto: Nordlys i Ersfjorden, Kvaløya. Fotograf: Gaute Bruvik - Visitnorway.com

En av Tysklands største turoperatører, Dertour, legger i år sitt omfattende utdanningsprogram til Norge. Med seg har de 600 av sine beste selgere, som i løpet av noen desemberdager skal bli bedre kjent med Nord-Norge og Fjord-Norge, forteller Innovasjon Norge i en pressemelding.

Fjord Norge AS, NordNorsk Reiseliv AS og Innovasjon Norge samarbeider om arrangementet, som arrangeres mellom 4. til 12. desember. De håper at arrangementet og visningsturene skal resultere i økt salg og gode overnattingstall fra det viktige tyske markedet.

– Vi ser at bransjebearbeidelse fortsatt er viktig i Tyskland. Svært mange reisende i dette markedet bestiller fortsatt norgesferien gjennom et reisebyrå. Vi håper at dette arrangementet skal stimulere til salg av flere ferier til Norge, og øke kunnskapsnivået om Norge som ferieland i den tyske reiselivsbransjen, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Første møte med Norge for mange

Dertour Academy er et av de største opplærings- og promoteringsarrangementene for reisebyråansatte i Tyskland og Østerrike. I regi av dette samles rundt 600 agenter hvert år, for å utforske en ny vertsdestinasjon. Siden oppstarten i 1976, har Dertour Academy blitt avholdt på destinasjoner verden over, og lært opp over 27.000 deltakere. I desember 2014 er det Fjord Norge AS og Nordnorsk Reiseliv AS, som, sammen med Innovasjon Norge, skal ønske Dertour Academy velkommen til Norge.

– Fjord Norge AS har gjennom flere år samarbeidet med Dertour. Da vi fikk tilbudet om å arrangere et slikt stort arrangement, var det naturlig å invitere både Innovasjon Norge og NordNorsk Reiseliv AS med på dette. Vi ønsker gjennom dette arrangementet å sikre en førstehåndsopplæring i hvordan man selger og promoterer Fjord Norge-regionen som reisemål. Av ansatte fra over 11.000 reisebyråer fra Tyskland, Østerrike og Sveits, blir 600 valgt ut til å delta på Dertour Academy. For over 80 prosent av deltakerne er det første gang de besøker Norge. Dette er derfor en unik mulighet for oss å vise frem de unike opplevelsene Vestlandet har å tilby de viktigste selgerne i vårt største reiselivsmarked, sier administrerende direktør i Fjord Norge AS Kristian B. Jørgensen.

Økt salg

Dertour Academy er et prestisjefylt arrangement, og tidligere vertsdestinasjoner har opplevd en markant økning i salg fra det tyske markedet etter arrangementet. Blant tidligere deltakere melder Dublin om en salgsøkning på 65 prosent, Sverige er opp 45 prosent, og Kina melder om 50 prosent salgsøkning fra Dertour og reisebyråkjeder i det tyske markedet, året etter arrangementet i de respektive land.

– Dette er del av en langsiktig strategisk satsing mot et av våre viktigste markeder. Først jobbet vi aktivt med å øke antallet produkter og destinasjoner tilgjengelig i Dertours feriekataloger. Steg to er å være vertskap for Dertour Academy, for å vise frem de mange mulighetene for storslåtte opplevelsene i vår region. Parallelt jobbes det med å skape attraktive konsepter og verdifulle kundereiser, som markedsføres tungt inn mot Dertour og deres kunder. Dette er den største satsingen vi noen gang har gjort, og et nyskapende samarbeid, på tvers av landsdelsselskapene. Målsettingen er å gjøre Norge og Nord-Norge til et attraktivt, helårlig reisemål for de tysktalende markedene, sier administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS, Arne Trengereid.

Fordyper seg i Norge

Arrangementet vil tilby både utflukter, seminarer, workshops og faglige diskusjoner. Det blir også gjennomført 36 visningsturer over hele landet, med hovedvekt på Fjord- og Nord-Norge, for deltakerne på Academy.

– Gjennom dette arrangementet får vi en av de største salgspartnerne i den tyskspråklige verden til å fordype seg i Norge som reisemål, og skaffe seg detaljkunnskap om aktuelle attraksjoner, sier Tuftin.

– Sammen med våre partnere i Fjord Norge og NordNorsk Reiseliv AS, ønsker vi å få frem den komplette verdien ved en norgesferie, samtidig som vi ønsker å gi et godt og varig inntrykk hos deltakerne, som påvirker til mer salg og flere fornøyde kunder, avslutter Tuftin.

Fakta om Dertour

  • Med en produksjon på over 70 ulike brosjyrer hvert år med reiselivsprodukter fra hele verden, er Dertour en av de største turoperatørene i Tyskland og Østerrike
  • For Innovasjon Norge, Fjord Norge og Nord-Norge er Dertour en av de viktigste og største samarbeidspartnere i det tyske markedet
  • Dertour har et bredt spekter av rundreiser i Norge og er representert i alle reisebyråer i Tyskland og Østerrike

Foto: Nordlys i Ersfjorden, Kvaløya. Fotograf: Gaute Bruvik – Visitnorway.com