Fremtidens fly er her – Premiere for SAS’ nye Airbus A320neo
Onsdag 26. oktober er det premiere for SAS’ nye fly, Airbus A320neo, med den første nye kabinen, som vil bli innført på hele selskapets kort- og mellomdistanseflåte. Ny teknikk gjør A320neo 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320, heter det i en pressemelding fra flyselskapet.
SAS, som i år fyller 70 år, fortsetter å styrke sitt tilbud med ytterligere 30 moderne fly, som reduserer klimapåvirkningen, og introduserer nye kabiner i hele flåten, med markedets raskeste WiFi. Større motorer, sammen med vingenes såkalte sharklets, gjør flyet mer enn 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320. Det er det første av 30 nye Airbus A320neo som legges til selskapets flåte. Ytterligere tre fly leveres i år, og deretter skjer leveransene løpende, til og med 2019.
Ny kabin i samtlige fly og markedets raskeste WiFi
En klassisk skandinavisk design samt material- og fargevalg i kabinen, er tatt frem for å skape en moderne, rolig og innbydende atmosfære. De nye kabinene i kort- og mellomdistanseflåten vil være i samme stil som den nye kabinen som er installert i alle SAS’ langdistansefly.
– Vi gleder oss til å ønske våre passasjerer velkommen ombord i det første av de 30 nye Airbus A320neo, som bidrar ytterligere til å redusere våre utslipp og vår klimapåvirkning. Mange av kundene reiser med oss ofte, og vi er en viktig del av mange menneskers hverdag. Den nye kabinen i langdistanseflyene er blitt veldig positivt mottatt, og nå bringer vi den videre, også til kort- og mellomdistanseflåten, der vi i tillegg investerer i meget rask WiFi, med surfehastigheter som gjør at tiden ombord kan brukes til arbeid eller til å koble av og streame en favorittfilm eller en serie, sier SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson.
I tillegg til god benplass, nye og komfortable seter (Recaro med ny, mykere setepute) og ny design, leveres A320neo også med USB-ladeuttak i alle seter, og mood light, lys som reguleres etter tiden på døgnet. Fargeskalaen i den nye kabinen går i en gråtone i tekstiler, som setetrekk og kabinteppe, og med en blå aksentfarge i detaljer som aksentsømmer, og til gardinene i fremre og bakre del av kabinen.
I tillegg til 30 nye A320neo, vil også samtlige eksisterende kabiner bli oppgradert mellom 2017 og midten av 2019. Totalt innebærer satsingene på disse 100 flyene, inkludert WiFi og oppgradering av kabiner, en investering på cirka MSEK 500 over en treårsperiode.
Det første flyet med høyhastighets-WiFi, som blir mulig med leverandøren ViaSats satellitteknologi, kommer i andre halvår 2017. Med surfehastigheter per passasjer på 12 mbit, som er det vi med dagens teknikk kan tilby totalt ombord, vil SAS-kundene snart kunne bruke tiden ombord til å jobbe, surfe eller nyte godt av de samme tjenestene som hjemme, for eksempel strømming av musikk, filmer og TV. Internett ombord på kortdistanseflyene vil være gratis for alle SAS EuroBonus-medlemmer, og dem som reiser i SAS Plus. Det vil også være mulig å bli medlem ombord.
I tillegg til SAS’ 30 nye A320neo, har SAS løpende investert i nye og mer drivstoffeffektive fly. Blant annet Airbus A330E (Enhanced) fra 2015, og vi har nå en flåte som består kun av «next generation»-fly. I 2019 starter også leveringene av selskapets nye Airbus A350-900.
SAS er det første flyselskapet i EU som setter A320neo i trafikk, med den nye LEAP-1A-motoren fra CFM. Se gjerne Airbus’ video om A320neo og drivstoffeffektivitet.
Fakta om Airbus A320neo
Redusert drivstofforbruk med 15 % sammenlignet med nåværende A320 (A320ceo)
Redusert støynivå med 50 %
Rekkevidde 4600 km
Antall seter – 174
Lengde 37,6 meter
Vingespenn 35,8 meter
Høyde 11,8 meter
Sete-pitch 30”
Setehelling 3”
Motor – CFM LEAP1A
Drivstofforbruk 0,025 liter per sete/km
I dag går de første kommersielle flyvningene mellom Stockholm og København. Leveranser av SAS A320neo er planlagt til: 11 – 2017, 7 – 2018 og ytterligere 8 – 2019.
Foto: En SAS A320neo-motor. Foto fra SAS.