TUI lanserer Green Friday og setter fokus på bærekraftige reise
Det er ikke nok fokus på bærekraft i reiselivsbransjen, mener TUI, som derfor arrangerer Green Friday, der alt skal handle om grønne reiser i 24 timer, skriver reiselivsaktøren i en pressemelding.
Nordmenn har for lengst trykket den amerikanske tradisjonen med Black Friday til sitt bryst. Elleville salg og flatskjermer i alle størrelser skal erverves. Nå vil TUI tilby et grønt alternativ, i form av Green Friday, der de ønsker å sette fokus på forholdet mellom bærekraft og reiser.
– Green Friday handler om å skape mer oppmerksomhet rundt bærekraft på reisen. Ved å låne litt av virkemidlene som har gjort Black Friday til en suksess, vil vi formidle problemstillinger knyttet til bærekraft på en enkel måte, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.
Enkelt og relevant
Virkemidlene handler om en konsentrert informasjonsinnsats i en begrenset periode, der komplekse deler av bærekraft brytes ned til lett forståelige budskap og tilbudskommunikasjon. Gode tilbud handler ikke kun om å selge flere reiser, men å snakke et språk som er relevant for forbrukeren.
– Vi i reiselivsbransjen har gjort forbrukeren vant til å tenke pris fremfor temaer som klima og miljø. Det er uheldig, fordi våre ferievalg enten kan ha stor eller liten klimapåvirkning. På Green Friday kombinerer vi budskapene, og integrerer bærekraft med gode tilbud, forklarer Aspengren.
24 timer
I løpet av 24 timer skal kunder inviteres med på «beach cleaning». De som følger ekstra godt med, kan vinne en grønn reise, og et nytt budskap presenteres i sosiale medier hver eneste time den 9. desember. Utover dette, forplikter TUI seg til å gjøre bærekraft til en større del av sin eksterne kommunikasjon fremover.
– Green Friday er startskuddet for økt fokus på grønn dialog med våre kunder. Vi har tro på at de gjerne vil vite mer om hvordan man enkelt kan ta grønnere valg når man er på ferie, og vi forplikter oss derfor til å fortelle grønne historier på en god måte, sier Aspengren.
Green Friday begynner den 9. desember og slutter 10. desember.
Fakta om TUIs bærekraftprogram:
TUI har som mål å fortsatt ha Europas mest karboneffektive flyselskaper, og redusere virksomhetens karbonintensitet med ti prosent innen 2020.
TUI-gruppens mål: Ti millioner «grønne og rettferdige» reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme.
TUI-gruppens mål: Konsernet skal, gjennom TUI Care Foundation, investere ti millioner euro per år i positiv turisme.
Mer om bærekraftprogrammet her.
TUI er eneste reiselivsvirksomhet som har oppnådd Carbon Disclosure Project-sertifiseringen A, for frivillig å offentliggjøre sine CO2-utslipp.
Green Friday-fakta – 24 timer med:
- Tilbud på utvalgte grønne hoteller som er sertifisert av Travelife
- Enkle tips som kan gjøre reisen mer bærekraftig
- 24 oppdateringer i sosiale medier om bærekraftighet (1 hver time)
- Informasjon om bærekraftige valg deles ombord på våre fly