Norge er hottere enn noensinne
2016 går inn i rekken av rekordår for norsk reiseliv. Siste oversikt viste elleve prosent oppgang i utenlandske turister, og utviklingen ser ut til å fortsette inn i 2017. Ekstra gledelig er det å se at Norge tar større andeler av den globale turismen, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Solskinnshistorien fortsetter for norsk reiseliv, hvor siste oversikt, fra oktober 2016, viste en oppgang på hele elleve prosent fra utlandet, og to prosent fra Norge. Det er spesielt gledelig å se at Norge stadig tar større andeler av verdens totale turisme. Til og med september 2016 var den globale oppgangen på 3,7 prosent, mens Norge kunne se tilbake på 13 prosent oppgang i utenlandske ankomster.
Det er også interessant å se på internasjonale Google-søk om Norge som turistland. Dette nådde sitt høyeste punkt noensinne i juli 2016, noe som er med å underbygge Norge som en hot destinasjon.
– Alle indikatorene viser at verden virkelig har fått øynene opp for Norge. Vi registrerer en økning i alle markedene vi har en reiselivssatsing, bortsett fra Russland. Det er særlig påfallende å se utviklingen i Kina, med en oppgang på 36 prosent fra 2015, og Norge har nå flest kinesiske gjestedøgn i Skandinavia, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Tre overordnede punkter påvirket det internasjonale reiselivståret 2016; valutaendringer, terrorisme og fallende oljepriser.
– Norge har hatt naturlige fordeler i denne sammenheng, hvor kronen har vært relativt lav, og vi blir ansett som et trygt land. Men man må være kjent for å bli valgt, og vi ser en klar sammenheng mellom det vi sammen med partnerne våre har markedsført og hva som etterspørres, sier Bratland Holm.
Ny reiselivsdirektør ved spakene
Bratland Holm tok over spakene som reiselivsdirektør i Innovasjon Norge 2. januar i år. Med erfaring fra blant annet VisitOSLO, tidligere Norges Turistråd og NCB, kjenner hun næringen godt, og har allerede startet arbeidet med en ny reiselivsstrategi. I tiden fremover ønsker hun blant annet å arbeide videre med å koble reiseliv, kultur, mat og kreative næringer.
– Reiselivet handler om flotte attraksjoner og vakker natur, i tillegg til byopplevelser, mat og kultur. Dette er viktige faktorer for å skape reiselyst i fremtiden, og vil bli løftet frem for å gi et bredere bilde av Norge, forteller hun.
Disse norske stedene søkes det mest på
På oppdrag fra Innovasjon Norge har Google sett på internasjonale søk på Norge som reisemål i 2016. Høyest opp på listen kommer Oslo, mens ikoniske fjorddestinasjoner og Lofoten kommer like etter.
– Listen sammenfaller med egne funn, reiselivsdirektøren.
I tillegg til destinasjoner og reiselivstemaer, har Google sett på hvilke norske artister, forfattere og oppskrifter det søkes mest på. Kygo er den store vinneren i musikkverdenen, mens Jo Nesbø og Karl Ove Knausgård inntar første og andreplass innen litteraturen.
– Siden Google-søkene oppdateres kontinuerlig, gir de viktige innblikk i hva som gir oppmerksomhet akkurat nå. Dette gjør oss i stand til å reagere kjappere, og være mer fleksible i markedsføringen, mener Bratland Holm.
Listene fra Google viser at søkene på Norge som reisemål, går opp, særlig i juli, men også januar. Ekstra interessant er det at tidenes høyeste søkstall var i juli 2016.
Store forventninger til 2017
Norges turistbarometers undersøkelse gjennomføres av Innovasjon Norge to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Turistbarometeret viser tro på en rekordvinter i 2017, særlig gjelder dette nordlys- og skidestinasjoner. Optimismen underbygges av bookingtall fra ForwaydKeys. Det er per i dag 28 prosent flere bestilte flybilletter til Norge første halvår 2017, sammenlignet med første halvår 2016.
Samtidig viser resultater fra merkevare-trackeren til Innovasjon Norge at interessen for å besøke Norge øker på viktige hovedmarkeder.
Det er derfor stor grunn til å tro på vekst, også i 2017.
– Fremtiden er uforutsigbar, men prognosene er klare på at vi kan vente ytterligere volumøkning i året som kommer, avslutter Bente Bratland Holm.
Foto: Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.