Norsk reiseliv har større tro på Asia enn noe annet marked
Andelen reiselivsbedrifter som mener Asia har størst potensial, har doblet seg siden i fjor, skriver NHO Reiseliv i en pressemelding.
To av fem (41 prosent) norske reiselivsbedrifter vurderer Asia som markedet med størst vekstpotensial i årene som kommer. Det er dobbelt så mange som i fjor, viser en fersk undersøkelse Kantar TNS har gjennomført blant NHO Reiselivs medlemmer.
I 2016 så bedriftene størst potensial i nærmarkedet: Tyskland, Nederland, Storbritannia og Skandinavia.
– Det har vært en voldsom vekst av asiatiske turister til Norge de siste årene, og det gir utslag i denne undersøkelsen. Det er et skifte på gang, hvor Norge som reisemål har vært mest populært blant våre naboland. Nå er vi for alvor satt på verdenskartet. Jeg tror vi kan vente oss en strøm av asiatiske turister i sommer, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
87 prosent vekst av kinesere
Norge har opplevd en stor vekst av asiatiske reisende de siste årene. Særlig har veksten av kinesiske turister vært formidabel. Fra januar til april 2017 registrerte Statistisk sentralbyrå (SSB) 44.213 kinesiske overnattinger i Norge. Det er en økning på 87 prosent fra samme periode i fjor.
I 2030 forventer den økonomiske samarbeidsorganisasjonen OECD at Asias middelklasse vil være på over tre milliarder mennesker. Til sammenligning utgjør Europa og Nord-Amerika én milliard.
– Fascineres av livsstilen
Krohn Devold er klar på at norsk reiseliv skal ta sin del av den asiatiske veksten. Hun tror asiatiske turister, og særlig kinesere, ikke bare velger Norge på grunn av naturen, men også fordi de fascineres av den skandinaviske livsstilen:
– Vi er en trygg nasjon, og vi stoler på hverandre. Vi er verdens lykkeligste land, fordi vi har flott natur, historie og tradisjoner, og vi har et moderne levesett, med høy bruk av smarttelefoner, kredittkort og mobilbetalingsløsninger. Vi har likestilling, pappaperm og balanse mellom arbeid og fritid, sier hun.
– Det er verdier, og en livsstil som oppleves som annerledes og eksotisk for folk fra andre kulturer. Disse institusjonelle verdiene er våre «indre» komparative fortrinn, som, kombinert med storslått natur, gjør at vi kan tilby en helt unik pakke, avslutter Krohn Devold.
200 av NHO Reiselivs nær 3000 medlemsbedrifter har svart på undersøkelsen.
Foto: Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto fra NHO Reiseliv.