Gaarder-Larsen til Tribe Hotels
Håkon Gaarder-Larsen (46), med nesten 30 års bransjeerfaring, går til en ledende stilling i Tribe Hotels, skriver søsterselskapet First Hotels i en pressemelding. De siste ti årene har han ledet noen av Midtøsten og Afrikas beste hoteller, men kommer nå tilbake til norsk hotellbransje.
Gaarder-Larsen går inn i den nyopprettete stillingen som Vice President Operations i driftsselskapet Tribe Hotels, som er søsterselskapet til First Hotels.
– Dette blir spennende. Tribe Hotels har et stort potensial, og jeg kommer inn i selskapet på et godt tidspunkt. Dette er et innovativt hotellkonsern, som ikke er redde for å gå opp sine egne stier, sier han.
Det er ikke mange i den skandinaviske hotellbransjen som kan matche Håkon Gaarder-Larsens innholdsrike og imponerende cv. Han har vært i bransjen i nesten 30 år, og hatt ti forskjellige direktørstillinger i ni land, på fire kontinenter. De siste ti årene har han vært tilknyttet Hilton-konsernet, og han åpnet deres hoteller i Riyad og Ras Al Khaimah. Han var også hotelldirektør for Hilton-hotellene i Kairo, Addis Abeba og Ankara. I 2012 ble han tildelt prisen som årets beste hotelldirektør utenfor USA.
– Det har vært ti veldig lærerike, inspirerende og formende år, og jeg hadde egentlig ingen hast med å vende hjemover. Men da Tribe Hotels kom på banen, var valget enkelt, sier Gaarder-Larsen, som vil rapportere direkte til Tribe Hotels’ administrerende direktør, Stephen Meinich-Bache.
Servicekultur
Et gjennomgangstema i kritikken av den skandinaviske hotellbransjen, er at serviceinnstillingen generelt er for lav. Gaarder-Larsen er langt fra sikker på at dette er et fortjent rykte:
– Servicenivået i Norden er helt på høyden med andre land, og det er de samme suksessfaktorene som gjelder: Å finne de ansatte som er villig til å yte god service. Deretter er det avgjørende med god trening og myndiggjøring av hver enkelt ansatt. Betrodde ansatte, med riktig innstilling og solid produktkunnskap, er nøkkelen til god service.
Det er likevel ingen tvil om at det er store forskjeller på store, internasjonale aktører og den nordiske hotellbransjen. Best kommer dette til uttrykk i forskjeller på strukturen.
– På det nordiske hotellmarkedet er hotellene generelt mindre, og organisasjonene er langt flatere. Internasjonale hotellselskaper er ofte silobasert, og det er min oppfatning at det i Norge og Norden er enklere å jobbe og kommunisere på tvers av organisasjoner.
Forventer resultatforbedring
Tribe Hotels har bedret resultatene sine år for år, og drifter til sammen 30 av First-kjedens 57 hoteller i Norden. Og målsetningen til Gaarder-Larsen er klar:
– Sammen med dyktige kolleger i Tribe Hotels, skal vi heve servicenivået og jobbe frem en dynamisk kultur, hvor gjester og medarbeidere står i sentrum. Øker vi markedspenetrasjonen, samt gjeste- og medarbeidertilfredsheten, vil dette ytterligere bedre de økonomiske resultatene.
Fakta
Tribe Hotels er et datterselskap i Flying Elephant-konsernet, og søsterselskapet til First Hotels og Host Hoteleiendom. Tribe Hotels er et av Skandinavias største hotell-driftsselskaper, og drifter 30 hoteller. Selskapet driver salgs- og kostnadseffektiv hotelldrift, gjennom sentralt styrt opplæring, oppfølging og tilgang til driftstjenester.
Foto: Håkon Gaarder-Larsen, Vice President Operations i driftsselskapet Tribe Hotels. Foto fra First Hotels.