HSMAI og Norsk Reiseliv inviterer til frokostmøte torsdag 24. mai
HSMAI og Norsk Reiseliv inviterer til frokostmøte med debatt
Torsdag 24. mai på Høyskolen Kristiania i Oslo, inngang Kirkegata 24
Vi starter kl. 08:30 med enkel frokost
Det faglig starter kl 09:00 og varer frem til 11:00
Meld deg på her!
HSMAI Region Europe markerer 2018 som det offisielle året for turisme mellom Kina og EU, og har i den forbindelse utarbeidet et frokostseminar-konsept som vil bli holdt for reiselivsbransjen i flere europeiske land. HSMAI har fått med seg Cho Wong og Deiv Salutskij fra Compass Edge Europe til å innlede om mulighetene i det kinesiske markedet. Cho Wong er tidligere MD for Supranational Hotels, mens Deiv Salutskij har 40 års erfaring fra de største hotellkjedene og GDSer som Amadeus, Sabre og Gallileo.
Torsdag 24. mai kommer Cho Wong og Deiv Salutskij til Oslo, hvor vi i tillegg til deres innledning legger vi opp til en paneldiskusjon (på norsk) om utviklingen i markedet, muligheter og trusler. Med 1,38 milliarder innbyggere og en økonomi som vokser med 6,7% i året (kilde: Verdensbanken) er Kina et enormt turistmarked. Stadig flere kinesere reiser på ferie og flere land ser på Kina som et viktig marked i årene som kommer. Turismen fra Kina til Norge har økt med 940 prosent de siste 10 årene og det er potensiale for en enda mer lønnsom utvikling nå som vi står friere til å markedsføre og selge Norge som reisemål.
Yuanyuan Wu; Hvordan kan norsk reiselivsnæring nå frem til de rette målgruppene i Kina?
Yuanyuan Wu er medgründer av GoChina AS som er et innovativt digitalt branding- og IT-selskap som hjelper nordiske bedrifter til å tiltrekke seg kinesiske turister. Yuan har bodd og jobbet i Skandinavia i over 12 år og har jobbet med digital markedsføring, merkevarebygging, design og som foreleser i Norge og Kina. For tiden jobber hun som foreleser i Kina, samt at hun jobber med digital markedsføring til velstående kinesiske reisende i Kina og Norge.
Men alt er ikke rosenrødt. Er dette bærekraftig? Vi står foran en betydelig økning i internasjonal turisme, med de utfordringer dette har på klima og miljø. Ønsker vi egentlig en turisme i fri dressur, hva slags ansvar har vi i bransjen? Hva slags ansvar har vi i forhold til destinasjonene som forventes å ta imot store mengder turister, og hva skal vi gjøre for å ta kontroll over turismen? Tålegrensene på lokalsamfunn, natur og kultur er under press og det må defineres grenser for hva destinasjonene og miljøet kan tåle.
Dette er spørsmål som vi ønsker å stille panelet, som er satt sammen for å diskutere muligheter og trusler, både i forhold til effektiv markedskommunikasjon, produktutvikling og ikke minst miljø/klimautfordringene.