Flere vil inn i De Historiske Hotel & Spisesteder

De Historiske Hotel & Spisesteder vokste med 19 prosent i fjor, og flere forsøker å komme gjennom nåløyet for å bli medlem. Nå har Britannia Hotel Trondheim seilt inn i den eksklusive organisasjonen – allerede før åpning.

– Det skal henge litt høyt å være medlem av De Historiske. Vi stiller svært strenge krav. I dag er vi 81 hoteller og spisesteder. Vi mottok i fjor 33 søknader fra hoteller som vil bli med, men det skal være et trangt nåløye. Britannia Hotell har fortjent plassen sin, allerede før det står ferdig, forteller Nils Henrik Geitle, administrerende direktør i De Historiske & Spisesteder, i en pressemelding.

Britannia Hotell er ett av de fem som passerte de 798 kriteriene organisasjonen krever at medlemmene må oppfylle. Kanskje ikke så rart, når prislappen er på over én milliard kroner for totalrenoveringen, og Odd Reitans gamle drøm endelig kan realiseres.

##Økt historisk interesse

– Visjonen er å skape et reisemål i seg selv. Vi er glade for å kunne bli medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder, og vi mener at vi har truffet blink på hva som er viktig for våre gjester. Britannia Hotell oser av historie og kvalitet, så det er en god match, forteller hotelldirektør Mikael Forselius.

Hotellet er også fra åpning tatt opp som medlem i The Leading Hotels of the World, i en sterk satsing mot internasjonalt high-end leisure & business marked:

Britannia Hotel blir medlem av The Leading Hotels of the World

Folks interesse for autentiske opplevelser er økende, og stadig flere nordmenn velger norgesferie. På får år har andelen økt med 17 prosent.

Hotellet blir ikonisk

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland, mener Britannia Hotell blir ikonisk, og ikke bare for Trondheim.

– Dette er et hotell landet fortjener. At et slikt topphotell velger å bli med i De Historiske, er et signal på markedet, om hvilke kvaliteter og nivåer De Historiske jobber med, sier hun.

Bratland er heller ikke overrasket over veksten til De Historiske. Ifølge en undersøkelse utført av Innovasjon Norge, sier 62 prosent at de vil besøke historiske bygninger og steder i løpet norgesferien.

– Mange av oss som reiser på ferie- og fritidsreiser, jakter på meningsfulle, personlige og minneverdige opplevelser. De Historiske er blitt en godt synlig aktør på hjemmemarkedet, og merkevaren blir forbundet med unike og gode opplevelser. Mange reisende ønsker nettopp å oppleve noe som er unikt og har sin egen sjel, forteller hun.

Om Britannia Hotel

Britannia Hotel stengte sommeren 2016, og gjenåpner 1. april 2019 som et internasjonalt femstjerners hotell. Britannia Hotel skal etter gjenåpning i 2019 fremstå som et av Skandinavias beste hoteller, et reisemål i seg selv, med seks ulike restaurantkonsepter, fra spennende, uformelle mat- og drikketilbud, til kokkekunst på aller høyeste nivå, i Speilsalen. Hotellet får 257 nye rom og suiter, spa og velvære-avdeling, moderne konferansefasiliteter, ballroom og elegante selskapslokaler.

Foto: Slik blir fasaden på «Nye» Britannia Hotel. Illustrasjon fra Reitangruppen.