«Danskebåten» fyller 40
God mat, dans og shopping i Stena Lines første selvbetjeningsbutikk – og samtidig en vakker sjøreise forbi Skagen og gjennom Oslofjorden. Med disse ordene ble de første reisende fristet til å reise på premieretur med Stena Lines ferge mellom Oslo og Frederikshavn 28. mai 1979. I dag, 40 år senere, er denne typen reiser fortsatt populært. Årlig reiser rundt en halv million mennesker med danskebåten «Stena Saga».
Klokken 21.00 den 28. mai 1979 gikk den første turen til Stena Saga fra Oslo. Linjen var en suksess fra starten, med en tur/retur-reise på ett døgn. God mat, dans og shopping ombord på Stena Lines nye selvbetjeningsbutikk, men også billigere pris på kjøtt i Danmark, lokket mange nordmenn til å reise med «Stena Saga». Men også destinasjonen Norge og fremfor alt, hovedstaden Oslo, tiltrakk seg mange reisende fra Danmark, Tyskland og Nederland, som reiste hit fra Frederikshavn, skriver rederiet i en pressemelding.
– Vi er svært stolte og takknemlige i dag, når vi feirer 40 år på Oslo-Frederikshavn-ruten. I fire tiår har vi vært med på å skape uforglemmelige ferieminner for våre gjester, og vi er glade for å skulle fortsette og transportere passasjerer og gods mellom Norge og Danmark i mange år fremover. Å dele denne dagen med både nye og gamle kunder, ansatte og samarbeidspartnere, er noe vi verdsetter høyt, sier Johan Edelman, ansvarlig for linjen Oslo-Frederikshavn.
Flest nordmenn
Siden starten i 1979 har tre skip seilt på linjen, alle med navnet Saga. Den nåværende fergen, som har kapasitet til å ta 2000 passasjerer, har vært et kjent syn for mange innbyggere i Oslo siden hun kom inn i trafikken i 1994, og har siden fått kallenavnet Danskebåten. Hvert år reiser nærmere en halv million passasjerer på linjen, hvorav 2/3 er nordmenn. Dansker er en god nummer to, men både tyskere og nederlendere reiser med «Stena Saga» – særlig om sommeren.
Også i dag er det god mat, dans og underholdning ombord, samt billig shopping, som lokker mange. De siste årene er det blitt satset mye på et bredere underholdningstilbud, og konseptet partybåten i helgene går for fulle hus – og med et yngre publikum enn tidligere. Men det satses også hardt på barnefamilier. I skolens ferier blir «Stena Saga» «Barnas Båt», der underholdningsfokuset er rettet mot barn, som trylleshow, trylleskole, piratshow med Zita & Zot-piratene – og mye mer.
Eksempler på artister som har spilt om bord på «Stena Saga» de siste årene er Lars Lillo Stenberg, Frode Alnes, Alex Rosén, Plumbo, TIX, og Freddy Kalas. «Danskebåten» har også gitt navn til en populær dokusåpe på TVN i 2018.
Satser på fremtiden
Etter 40 år på linjen satser Stena Line videre på fremtidig drift, og har de siste årene investert flere millioner i oppgradering av fergen «Stena Saga». Som ledd i selskapets bærekraft-arbeid ble Stena Line i januar 2019 det første fergerederiet som koblet seg til landstrøm på Vippetangen i Oslo Havn. Dette bidrar til en årlig reduksjon av CO2-utslippene på 1400 tonn, tilsvarende utslipp fra 1300 biler. Med «Stena Saga» er 14 av selskapets 38 fartøyer nå koblet til grønn strøm når de er i havn.
I starten av året ble det også åpnet en ny restaurant ombord, men årets største nyhet er et helt nytt konferansesenter på dekk 9, som åpner dørene i starten av september. På et 24-timers cruise t/r Oslo – Frederikshavn får konferansedeltagere moderne konferansefasiliteter i en unik setting med havutsikt, god mat og underholdning.
Foto: Stena Lines katalogomslag for «Danskebåten» i 1980. Foto fra Stena Line.