Et lite stykke Norge – nå også i Bergen og Trondheim
Avinor og Innovasjon Norge lanserer nå «Portal Norge» på Bergen lufthavn, Flesland og Trondheim lufthavn, Værnes, heter det i en pressemelding.
– De reisendes første opplevelse av landet og lufthavnene, blir unik og annerledes, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Avinor og Innovasjon Norge har gått sammen om å lage en norgesinstallasjon, som skal skape et overraskende og uttrykksfullt møte med landet vårt. Det nye konseptet gir de reisende et visuelt møte med Norge, der nasjonale ikoner, natur, kultur og næringsliv blir løftet frem.
Passasjerene som kommer til Bergen lufthavn Flesland fra utlandet, blir ønsket velkommen av en portal som gjennom 3D-animasjon, bilder, lys og lyd presenterer det moderne Norge og gir de reisende en forsmak på hva de har i vente.
– Avinor skaper verdifulle relasjoner. Vi knytter Norge sammen, og Norge sammen med verden. Dette ønsker vi å kommunisere, sier Falk-Petersen.
Vil bli sett av millioner hver måned
Avinor har invitert Innovasjon Norge til å utvikle innholdet som skal møte de tilreisende.
Til å forme portalen, har Innovasjon Norge brukt prisvinnende kreative miljøer, for å presentere Norge på en ny og frisk måte.
Kjernen i det visuelle uttrykket er en animasjonsfilm på to minutter, med musikk av den internasjonalt anerkjente komponisten, Nils-Petter Molvær.
Innovasjon Norge er begeistret over muligheten til å utvikle innholdet på noen av de mest attraktive flatene i Norge. Rundt én million reisende vil passere installasjonen hver måned, som i 2015 er installert på tre av våre største lufthavner; Oslo, Bergen og Trondheim. Stavanger lufthavn, Sola og flere andre Avinor-flyplasser vil følge i 2016.
– Vi har laget en ny presentasjon og et nytt uttrykk. Resultatet er både spektakulært og nyskapende. Vi tror dette vil skape nysgjerrighet og beundring, samtidig som det gir et nytt og moderne inntrykk av hva Norge har å tilby, sier direktør for Merkevaren Norge, Cathrine Pia Lund i Innovasjon Norge.
– Et nytt møte
Falk-Petersen forteller at ideen om å gi de reisende fra utlandet en hyggeligere velkomst, var en offentlig debatt i fjor sommer. Da reagerte enkelte på at det første møtet med norske lufthavner ble delvis dominert av duty free varer ved ankomst.
– Avinor ønsker å styrke reiseopplevelsen, og bidra til at de som kommer til landets flyplasser fra utlandet, sitter igjen med et godt inntrykk. Om vi også kan skape stolthet, trigge nysgjerrigheten og stimulere lysten til å utforske landet vårt, har vi oppnådd mye, sier han.
Lund tror det nye konseptet, som nå blir tatt i bruk, vil forsterke arbeidet med en mer helhetlig profilering av Norge.
– Vi jobber hver dag for å gjøre landet vårt kjent i utlandet, gjennom den nasjonale merkevaren Norway. Powered by nature. Det at vi nå også får profilere Norge på disse flatene, som er noen av landets mest attraktive, er med på å forsterke den markedsføringen vi gjør – og bygger en tydeligere posisjon for Norge, sier Lund.
Dynamisk og tilpasset
«Portal Norge» lanseres i første omgang med en nasjonal, overordnet profil. Konseptet skal være dynamisk, og gjenspeile de ulike årstidene. I sommer ble sommerfilmen lansert på Oslo lufthavn, og nå lanseres vinterfilmen. Nye sesongtilpassede filmer blir klare til neste vår og høst.
– Våre største lufthavner er viktige portaler i vårt nasjonale nettverk av 46 lufthavner. Samtidig er de sentrale nav i å sikre regional verdiskapning og konkurransekraft. Vi ønsker derfor å videreutvikle Portal Norge, ved å legge på en regional koloritt, sier marked- og merkevaresjef i Avinor, Ina Eldøy.