Tyskerne liker smaken av Norge

Norges rykte som matdestinasjon er ikke så overdrevet som noen vil ha det til. At en del turister er en smule skeptisk før de kommer hit, er fortsatt sant, men stadig flere er positive til det de får servert av norsk lokalmat og drikke, når de først kommer hit, ifølge en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Innovasjon Norges turistundersøkelse gjennomføres årlig, i samarbeid med Statistisk Sentralbyrå. I flere år har denne vist at turister som kommer til Norge, blir gledelig overrasket over det de får servert av lokalmat og lokal drikke.

– Særlig gjelder dette tyske turister. Etter norgesferien mener hele 86 prosent av tyskerne at Norge er et egnet sted for gode matopplevelser og lokale spesialiteter. Når vi har spurt potensielle norgesturister i Tyskland, som ennå ikke har vært her på ferie, mener 73 prosent det samme. I 2013 trodde 66 prosent at Norge var et sted for gode matopplevelser. Det betyr at omdømmet blir stadig bedre, og at markedsføringen av norsk lokalmat og drikke fungerer i Tyskland, sier Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

Ikke bare tomprat

Tall fra Turistundersøkelsen viser også at det ikke bare er et ønske blant turistene å teste lokalmat og drikke, når de er i Norge, de gjør det faktisk også. Hele 48 prosent av våre internasjonale gjester spiste lokal mat og drakk lokal drikke mens de var på ferie i Norge i 2015. De som har svart positivt på dette, har også et 50 prosent høyere døgnforbruk.

– Regionen som scorer best på dette med lokalmat og -drikke i Norge, er Trøndelag. De ligger et hestehode foran resten av landet på våre målinger. Der har de vært dyktige på å jobbe strategisk over lang tid, de har et eget matmanifest som er undertegnet av alt fra barnehage og skole, via hotell, restauranter og slakteri, til offentlige aktører, Ski-VM 2021 og Rema 1000 Trøndelag. Ved å signere, sier aktørene at de vil bidra til å fremme de trønderske råvarenes og matproduktenes mangfold, smak og særpreg, fra hav til høyfjell. Mange burde lære av det de har fått til i Trøndelag, sier Pettersen.

Et ettertraktet utstillingsvindu

Innovasjon Norge har en rekke tjenester, som finansiering, kompetanse, design- og markedsrådgiving, og samarbeid i de matfaglige kompetansenavene. Matmerks markedstjenester er også viktige for å lykkes med å øke omsetningen av lokalmat, både gjennom dagligvarehandelen og i andre kanaler.

I tillegg er omdømmeprosjekter, som Internationale Grüne Woche (IGW), også blitt svært viktige for norske landbruksprodukter og reiseliv.

– Å delta på IGW er blitt ettertraktet blant norske bedrifter som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. For regionene og bedriftene som inviteres med til Berlin, er dette et prosjekt som gir mye positiv oppmerksomhet og gode muligheter for utvikling og nettverk, sier Pettersen.

Norge på IGW for 30. gang

Denne uken åpner den norske paviljongen på Internationale Grüne Woche (IGW) for 30. gang. Selve messen er blitt arrangert 82 ganger, og er blitt en populær møteplass for tyskere, særlig berlinere, som ønsker å oppleve mat og drikke fra hele verden, på et messeområde. I år deltar 77 utstillere fra Norge. Regionene som er plukket ut til å delta i 2017, er Sørlandet, Fjord Norge og Osloregionen.

Norges deltagelse på IGW har utviklet seg til å bli ett av to store nasjonale omdømmeprosjekter for mat og landbruk. Nasjonalt har vi Matstreif, som hvert år arrangeres i september, internasjonalt er det IGW som er det viktigste. Landbruks- og matdepartementet eier prosjektet, og Innovasjon Norge er prosjektledere.

Foto: Servering på Hindsæter Hotell, Sjodalen. Fotograf: Tina Stafrèn/Visitnorway.com.