Forum for Reiseliv bytter navn til Norsk Reiseliv

HSMAIs nære samarbeidspartner, Forum for Reiseliv, bytter navn til Norsk Reiseliv, med Norwegian Tourism Partners som engelsk navn. Norsk Reiseliv har det siste året vært igjennom en prosess i forhold til organisering og vektlegging av arbeidsområder, dette materialiseres nå ved at vi også bytter navn, sier direktør Per-Arne Tuftin i en pressemelding.

– Norsk Reiseliv skal være en uavhengig, synlig og tydelig bransjeorganisasjon i det offentlige rom. Vi skal fremstå som en kommersiell stemme for et bærekraftig reiseliv, sier Per-Arne Tuftin.

– Formålet med Norsk Reiseliv er, gjennom sitt arbeid, å styrke reiselivsindustriens innflytelse og posisjon som en ledende industri, og skape grunnlaget for at Norge tar en større del av den internasjonale veksten i reiselivet, sier Tuftin.

Medlemmene i Norsk Reiseliv står for vel 95 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen, og består i dag av de største reiselivsbedriftene i Norge, samt de viktigste destinasjons- og landsdelsselskapene.

– Verden forandrer seg, nye markeder, målgrupper, trender og ny teknologi er med på å gjøre den internasjonale konkurransen stadig tøffere. Dette krever en aktiv innsats, både fra myndighetene og reiselivsnæringen. Med lavere oljepriser, trenger Norge bedre lønnsomhet og høyere vekst i tradisjonelle, konkurranseutsatte næringer. Norsk Reiseliv ser derfor positivt på at regjeringen sist fredag lanserte sin reiselivsmelding til Stortinget, selv om vi mener at den burde vært mer innovativ og visjonær, i forhold til reiseliv som fremtidsnæring, fortsetter Tuftin.

– Norsk Reiseliv mener reiselivet er en næring som også i fremtiden vil være viktig for landet vårt, i forhold til sysselsetting og verdiskaping, og det er derfor viktig med politisk prioritering av denne næringen og dens potensial. Norge skal ikke bli et masseturismeland, men et land som skaper inntjening og sysselsetting, gjennom bærekraftig vekst og lønnsomme besøkende, det være seg den påvirkelige delen av forretningsturismen, arrangementsturisme, og ferie- og fritidsturisme, sier han.

Norsk Reiselivs aktiviteter spenner fra å være en aktiv høringsinstans for offentlige myndigheter, og en bransjeorganisasjon, som setter dagsaktuelle temaer på agendaen, til, i samarbeid med forsknings- og analysemiljøer, å synliggjøre de kommersielle mulighetene i reiselivsnæringen, og som en aktiv pådriver for bærekraftig utvikling og vekst.

Foto: Per-Arne Tuftin, direktør i Norsk Reiseliv. Foto fra Norsk Reiseliv.