Kundene mer fornøyde mens NSB ble Vy
Mens debatten om navneskiftet har pågått for fullt har kundene blitt mer tilfreds med togtilbudet. Flere strekninger får sitt beste resultat noensinne, og kundene opplever bedre punktlighet.
To ganger i året måler Vy hvor fornøyde togkundene er med Vys leveranser. 6300 tilfeldige kunder er blitt spurt. Sammenlagt kundetilfredshet for Vys togkunder er nå 74, opp to poeng siden høstens måling. Det er det tredje beste resultatet siden målingene startet i 2009, skriver transportkonsernet i en pressemelding.
Over 70 poeng regnes som godt, og 75 poeng eller bedre anses for å være et meget godt resultat, hvor kundene er svært fornøyde eller begeistret.
Togkundene til Vy i vest er betydelig mer fornøyde enn i høst, og har nå Norges høyeste kundetilfredshet, på 82, som er opp fem poeng.
Både Gjøvikbanen, Jærbanen, lokaltogene i Bergen, Trønderbanen og Dovrebanen har høyere kundetilfredshet enn i noen tidligere målinger.
Navnebytte og bedre punktlighet
– Vi er veldig glade for at så mange kunder gir oss gode tilbakemeldinger mens det har vært mye støy rundt at vi skifter navn. Den daglige leveransen vår er det aller viktigste for de reisende. Kundene er enda mer fornøyde med ombord-personalet, som er veldig imponerende i en tid med usikkerhet knyttet til store endringer, ny merkevare og konkurranse, sier Arne Fosen, konserndirektør for tog i Vy.
Kundene er mer fornøyde med punktligheten. Opplevd punktlighet er nå på 65 poeng, opp fire poeng fra siste måling. 88,3 prosent av Vys tog har vært punktlige så langt i år, viser tall fra Bane NOR.
– Hovedårsaken til at kundene er mer fornøyde er at punktligheten er bedre. Flere strekninger har fått nye togsett, flere avganger, ny infrastruktur og nye takstsamarbeid som kundene setter pris på, sier Fosen.
Kundene er mer fornøyde med informasjon på toget, ombord-personalet, rutetilbudet, kupékomfort, ombordstigning og serveringstilbud.
Mindre avvik
Færre kunder har opplevd innstillinger, forsinkelser og buss for tog. Kundene er mindre fornøyde med hvordan buss for tog blir håndtert.
– Dette er viktige tilbakemeldinger som vi tar til oss. Vi har allerede satt i gang mange tiltak, og jobber tett med Bane NOR for at avvik skal bli håndtert enda bedre fremover, sier Fosen.
Buss-kundepris ni år på rad
Busskundene til Vy gir også gode skussmål. En undersøkelse av Svensk Kvalitetsindeks viser at Vy Bus4You har de mest fornøyde kundene for niende året på rad i den svenske transportbransjen, med en kundetilfredshet på 75. Vy express i Sverige kommer på andreplass, med 72 poeng. Her i Norge har Vy express en kundetilfredshet på 78. I løpet av året blir det enklere å bestille reiser med både buss og tog på vy.no og i Vy-appen, og Vy jobber for bedre overganger mellom tog og buss.
Foto: Tog med Vy-merking. Fotograf: Christian Nordmark.