Norwegian: økte inntekter, lavere kostnader

Norwegian legger i dag frem et kvartalsresultat preget av lavere kostnader og økte inntekter, i tråd med selskapets strategi. Til tross for lavere vekst og problemene med flytypen Boeing 737 Max, viser tallene for andre kvartal et rekordhøyt underliggende driftsresultat på NOK 2,3 milliarder.

Det underliggende driftsresultatet doblet seg sammenlignet med fjoråret, og endte på NOK 2,3 milliarder, det høyeste i andre kvartal noensinne. Inntektene per setekilometer (RASK) økte med 13 prosent, og inntektene per passasjerkilometer (yield) steg med elleve prosent. Omsetningen dette kvartalet økte med 19 prosent, til NOK tolv milliarder, hovedsakelig drevet av selskapets langdistanseruter. Nesten ti millioner passasjerer reiste med Norwegian dette kvartalet, like mange som på samme tid i fjor. Fyllingsgraden var på 88 prosent, opp 1,2 prosentpoeng, skriver flyselskapet i en pressemelding.

Norwegian har endret strategi fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer optimalisering av rutenettverket og et omfattende kostnadsreduksjons-program. Kapasiteten (ASK) har avtatt fra rekordhøye 48 prosent i andre kvartal 2018 til seks prosent i andre kvartal 2019. Selskapets interne kostnadsreduksjons-program, #Focus2019, fortsetter med full styrke, og har ført til besparelser på NOK 554 millioner dette kvartalet. Selskapet har dermed nådd målet om kostnadskutt på over én milliard hittil i år.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 Max-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Norwegian fikk levert fire nye Boeing 787 Dreamlinere i andre kvartal. Med en gjennomsnittlig flåtealder på 3,8 år, er Norwegians flyflåte en av verdens yngste og mest drivstoffeffektive.

Max-oppdatering

I mars ble selskapets 18 Boeing 737 Max-fly tatt ut av produksjon. Selskapet har slått sammen flyvninger og tilbudt kunder alternative avreise-tidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for å løse situasjonen på best mulig måte for berørte passasjerer. Selskapet vil fortsette å jobbe for at færrest mulig berøres, noe som også innebærer innleie av fly.

Max-situasjonen har hatt en negativ påvirkning på selskapets drift, etterspørsel og kostnader. Norwegian anslår disse kostnadene til å være om lag NOK 700 millioner for 2019.

Flere nye utmerkelser i andre kvartal

Verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter for femte år på rad av SkyTrax World Airline Award i juni.
Europas beste lavprisselskap for femte år på rad av World Travel Awards i juni.
Norwegian Reward kåret til flybransjens beste lojalitetsprogram i Europa og Afrika av Freddie Awards i april.
Europas beste lavprisselskap under Passenger Choice Awards i april.

Foto: Dreamliner-crew fra Norwegian. Foto fra Norwegian.