Sykkelsatsing har gitt eventyrlig vekst
Trysil er inne i sitt femte år med utvikling av tilrettelagte sykkelstier, og har hatt en vekst i antall kommersielle gjestedøgn for sommeren på 43 prosent siden 2013. – Et eventyr, sier turistsjefen i Trysil.
Det er nå fem år siden Trysil tok det modige steget og satset alt på en sommeropplevelse som ingen i Norge kunne skilte med. Et tilrettelagt og familievennlig stisykkel-anlegg ble nøkkelen til sommersuksess, skriver Destinasjon Trysil i en pressemelding.
– Vi er svært fornøyd med at vi fortsetter å vokse om sommeren. I juli hadde vi 28 prosent flere kommersielle gjester i Trysil, sammenlignet med juli i fjor, forteller Gudrun Sanaker Lohne, turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil.
– Flere gjester til Trysil om sommeren er grunnlaget for reiselivets utvikling i kommunen. Det skaper inntekter og kommersiell virksomhet, og det er også grunnlag for vekst i tilknyttede bransjer.
Enda flere skandinaviske gjester
I Trysil er det ingen tvil om hva som trekker sommergjester til Trysil.
– Fra mai til juli hadde vi 177.700 syklede runder i sykkelanlegget vårt, og det er økning på 18 prosent fra i fjor, sier Sanaker Lohne.
– Grunnen til at gjestene kommer til oss er at vi er blitt en av de mest komplette sykkeldestinasjonene i Europa. Vi har klart å skape en unik sommeropplevelse, med et helhetlig produkt for hele familien. Nå ser vi også at vi begynner å nå ut med markedsføringen vår i hele Skandinavia. I juli har vi hatt nesten 40 prosent flere svenske gjester og 60 prosent flere dansker her.
Trysil har til nå investert 22 millioner kroner i sykkelprosjektet.
– Vi kan ikke stoppe utviklingen nå. Hvis vi skal fortsette å vokse og skape positive ringvirkninger i kommunen, må vi også fortsette å investere i sykkelsatsingen. Da er vi avhengige av å ha med oss både fylkeskommunen og vår egen kommune på investeringene, i tillegg til næringsaktørene i Trysil, sier turistsjefen.
Alle vokser
Det er ikke bare overnattingsaktørene som opplever vekst om sommeren i Trysil. Aktivitetsbedrifter, restauranter og mange handelsaktører melder om økning i omsetningen i sommer.
– Trafikken hos oss har vært veldig bra i sommer. Egentlig langt over forventing faktisk, sier Håkon Wiklund Olsen, butikksjef på Kiwi Trysilfjellet, og fortsetter:
– I juli hadde vi en vekst på 13 prosent mot 2018, og opp 23 prosent mot 2017. Flere sommerturister til Trysil gjorde at vi i år hadde mulighet til å utvide butikklokalene våre, og jeg forventer å måtte ansette flere hos meg i løpet av året. Det er jeg veldig fornøyd med.
Bærekraftig utvikling
Sykkelprosjektet har virkelig satt Sommer-Trysil på kartet. Nå vil også de andre fjelldestinasjonene i Norge være med på suksessen.
– Vi har hatt over 30 destinasjoner, både fra Norge, Sverige, Danmark og Finland på studietur i Trysil de siste årene. Vi har delt våre erfaringer bredt. Det tror vi er viktig for å sikre en god og bærekraftig utvikling av sykkel som reiselivsprodukt. Det er mange fallgruver, og det er viktig at alle har fokus på kvalitet og sikkerhet, sier Sanaker Lohne.
Forventer rekordhøst
Høsten er en populær tid for å ta turen på fjellet. Med en rekordsommer i ryggen forventer Trysil nå storinnrykk av syklister i høsthelgene fremover.
– Vi er foreløpig bare litt over halvveis i sykkelsesongen. Stibyggerne holder fortsatt på for fullt, så vi skal åpne noen fantastiske sykkelnyheter i løpet av høsten. På fredag åpnet vi en ny, rød heisbasert sykkelsti, vi holder på å utvide sykkelparken, og skal blant annet åpne en unik parallell-slalåmbane i løpet av høsten, forteller en ivrig Sanaker Lohne.
– I tillegg er det mange fine arrangementer her i høst, som Trysilrypa kommende helg, Skjæraasendagene, Bike Out, og så blir det for første gang 80/20 enduroritt i Trysil. Det blir en perfekt avslutning på sykkelsesongen, avslutter hun.
Foto: Magic Moose er foreløpig Trysils eneste heisbaserte sykkelsti. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.