Hurtigruten Årets Reiselivsmarkedsfører 2009

En lykkelig merkevare- og markedsdirektør Christian Bue Nordahl og Olav Fjell (i midten), konsernsjef i Hurtigruten ASA, sammen med kolleger under tildelingen av Årets Reiselivsmarkedsfører 2009-prisen i Oslo Kongressenter torsdag 14. januar 2010. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner

På HSMAIs prisfest i Oslo Kongressenter torsdag kveld ble Hurtigruten kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2009, sammen med prisvinnere i til sammen tolv kategorier. Juryen fremhever spesielt Hurtigrutens evne til å kommunisere på en sjarmerende måte, og likevel på et høyt profesjonelt nivå, med markedsføring som er solid forankret i bedriftens filosofi. At de har lykkes, viser ikke minst det faktum at Hurtigruten, i et vanskelig år som 2009, klarte å snu et underskudd til et pent overskudd.

– Vi har hatt et veldig tøft år, så jeg er fryktelig glad for at vi nå har klart å snu skuta, sa en takknemlig Olav Fjell, konsernsjef i Hurtigruten ASA.

– For bare ett år siden stod vi med ett ben i Skifteretten, og jeg er veldig stolt over at vi har klart dette. Ved en anledning som denne er det betimelig å sende en stor takk til de cirka 2000 ansatte, som har klart å pushe i riktig retning, tross de vanskelige forutsetningene.

Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI Chapter Norway, var også glad for at den gjeveste prisen gikk til Hurtigruten.

Ingunn Hofseth, HSMAI Chapter Norways administrerende direktør, er glad for at Hurtigruten stakk av med den gjeveste prisen på HSMAI-prisfesten. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner
Ingunn Hofseth, HSMAI Chapter Norways administrerende direktør, er glad for at Hurtigruten stakk av med den gjeveste prisen på HSMAI-prisfesten. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner

– Det var veldig morsomt at prisen gikk til dem etter det tøffe året. Spesielt givende vil jeg også tro det er at det er bransjen selv som på denne måten har gjort ekstra krus på en av sine egne, sier hun.

– Vi har hatt en sterk økning i antall innsendte bidrag denne gangen, og det er svært gledelig å se at kvaliteten på markedsføringsarbeidet er stigende. Jeg er dypt imponert over nivået på bidragene.

Og som et eksempel på at hurtigrutereklamene er så mye mer enn det vi ser her hjemme, koster vi på oss en reklamesnutt myntet på amerikansk TV:

Det var imidlertid flere aktører som var Hurtigruten rangen stridig i sine respektive kategorier. For HSMAI, som ivrer for aktiv bruk av de sosiale mediene, er kategori åtte, Markedsføring på Internett, spesielt interessant. I denne kategorien stakk Norwegian av med seieren, for kampanjen Vinn et fly, som høstet stor oppmerksomhet på Facebook, Twitter og i bloggene sist høst:

Men det er ikke lett å være jury. Det forstår man når man ser hva de hadde å velge i denne gangen:

Kategori 1: Kampanjer, flermedia

Gull: Flytoget ”Verdens Raskeste”

Hederlig omtale: SAS ”Tre store salgskampanjer gjennom året 2009”
Hederlig omtale: Europeiske ”Forbyttet”
Hederlig omtale: Widerøe ”Norgesbillett, sommerkampanje 2009”

Juryens begrunnelse:

Vinneren har en helstøpt kampanje i flere medier, og det har vært en fornøyelse å se hvor godt mediene er brukt på medienes premisser.  Både print, film og web har fått egne løsninger innenfor samme konsept og idé, noe som gjør at kampanje-elementene forsterker hverandre.

Med et troverdig og enkelt budskap forsterkes vinnerens profil, og de kreative løsningene er stilsikre og relevante.  Det er nesten så vi kjenner trøkket fra Flytoget der det suser forbi.  Og andelen som mener Flytoget er den raskeste og mest effektive reisemåten har økt fra 78 til 80 prosent.  Juryen gratulerer.

Kategori 2: Kampanjer, samme medium

Gull: Finn.no ”Smått med feriepenger”

Hederlig omtale: Flytoget ”6 annonser jul, tre, tømmer, 17. mai, telt, hustak”
Hederlig omtale: Hurtigruten ”Sommerkampanje 2009”

Juryens begrunnelse:

Med sine fire reklamefilmer på TV har vinneren overbevist oss om at det lønner seg å sammenligne priser før man bestiller en reise, og at det finnes ett sted der alle priser og kvalitet kan sammenlignes.

Filmene tar i bruk charme som virkemiddel, og når målgruppen er hele den norske befolkningen fra 18 år og oppover, har vinneren lykkes usedvanlig bra – alle må trekke på smilebåndet når vi ser kampanjen. Samtidig er følelsen av å skulle trenge mer penger gjenkjenbar for de fleste.  I tillegg har vinneren fått 35 prosent flere unike brukere.  En soleklar gullvinner.

Kategori 3: Trykksak

Gull: Losby Gods ”Selskap”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner begeistrer juryen med en stilfull og inspirerende brosjyre. Vinnerens egenart og historie ligger som en solid ramme rundt det som presenteres, enten det er snakk om bryllup, selskap, konferanse eller golf. Juryen tror på vinneren som hevder at den som har foretatt en reise, har en historie å fortelle. Og at historien presenteres så stilsikkert og delikat som dette bidrar til å gjøre den ekstra spennende.

Kategori 4: DM – Direkte Markedsføring

Hederlig omtale: Color Line ”Jubileum kvinne/mann 40/60 år”

Kategori 5:  Annonse print

Gull: Hurtigruten ”Vinterkampanje 2009”

Hederlig omtale: SAS ”0-Gebyr”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har et fortrinn fremfor andre annonsører innenfor reiselivsbransjen. Og denne fordelen vet de å dyrke til fulle. Ikke bare gjennom fantastiske bilder, men også ved hjelp av tekst viser de hva man kan oppleve ved å la seg berga av den mektige naturen langs Norges kyst. Og når ikke en gang kapteinen går lei, tror vi at dette aldri blir kjedelig uansett hvor mange ganger man reiser med Hurtigruten.

Kategori 6: Annonse Interaktive Medier

Hederlig omtale: Color Line ”Legoland”
Hederlig omtale: SAS ”Felles skandinavisk kampanje SUPERSALG”

Kategori 7: Bedriftens Nettsted

Gull: Norwegian

Hederlig omtale: Hurtigruten ”Vinterportal 09/10”
Hederlig omtale: Color Line ”lik struktur og design på alle sider”

Juryens begrunnelse:

Annonsøren har vært trofast mot et sterkt konsept over mange år. Lettnavigerbare, spennende og oversiktlige sider har vært et sterkt element som har  bidratt til selskapets suksess de senere år. Vinneren viser at de både behersker og har evne til å videreutvikle det interaktive medium og de muligheter som ligger i å bruke Internett som kommunikasjonskanal på en flott måte. Sommeren 2009 lanserte selskapet sine nettsteder både redesignet  og restrukturert både mht. innhold og språkbruk i ni land.  Nettstedene skaper  høy reiselyst og gjennom gode og attraktive tilbud sender de titusenvis av kunder ut i verden.  I løpet av de siste fem årene har selskapet har hatt evne til å  lage løsninger som innfrir  kundenes forventninger, samt at man har lyttet til kundenes behov som har skapt kontinuerlige forbedringer. Vinnerbidraget skaper lyst til å reise og mange attraktive nettsteder har gjort at bedrift har gått fra å være nasjonal til og bli mer internasjonal.

Kategori 8: Markedsføring på Internett

Gull: Norwegian ”Vinn et fly”

Hederlig omtale: VisitDenmark ”Danske Skrøner”

Juryens begrunnelse:

Vinneren presenterer sitt konsept på en lettfattelig, kreativ og spennende måte.  De har vært opptatt av å lage en kampanje  som både skaper reiselyst og høy interesse i markedet. Konseptet fremstår med en visuell, attraktiv og tydelig profil som også underbygger merkevaren på en sterk måte. Vinneren lykkes gjennom kampanje å skape en  eventyrlig kreativitet, sterkt engasjement og  utallige drømmer om ulike  reisemål  hos svært  mange mennesker. Reiselysten ble vekket på en effektiv måte både hos nye og gamle venner. Og kampanjen ble en «snakkis » på mange sosiale nettsteder som skapte økt interesse og reiselyst. Selskapet hadde neppe i sin villeste fantasi trodd at dette konseptet skulle få et så stort omfang og skape så stor interesse i markedet. Årets vinner demonstrerer gjennom konseptet en vellykket, kreativ og kostnadseffektiv kommunikasjon for å nå ut til målgruppen, samtidig som de lykkes i å skape både stor oppmerksomhet,  interesse og kreativitet rundt merkevaren.

Kategori 9: Radioreklame, enkeltarbeider

Gull: Restplass.no ”Gran Canaria”

Hederlig omtale: Norwegian ”Bykamp”
Hederlig omtale: Hurtigruten ”Vårkampanje”

Juryens begrunnelse:

Denne radiospotten skiller seg klart ut fra mengden av tildels bråkete radioreklame.  Den er befriende enkel og har en klar idé, og den får frem budskapet på en relevant og sjarmerende måte.  Den får frem reiselysten med sin autentiske værmelding fra Gran Canaria.

Juryen gir et stort pluss for en kort men klar voice.  Og det virker: kampanjen ga en resolutt trafikkøkning på hele 44 prosent i kampanjeperioden.  Gratulerer.

Kategori 10: Reklamefilm, enkeltarbeider

Gull: Europeiske ”Forbytting»

Hederlig omtale: Flytoget ”Svevefilm”

Juryens begrunnelse:

Årets filmvinner er tro mot et av de sterkeste kommunikasjonskonseptene i reiselivsbransjen. Og med denne filmen evner de nok en gang å underholde målgruppen, samtidig som filmen bidrar til å styrke selskapets posisjon. Resultatene viser at målgruppen ikke er i tvil om hvem som er ekspert på reiseforsikring. Vinneren vet ikke bare hvilke sykehus man bør holde seg unna i utlandet, de vet også hvordan man skal lage gode reklamefilmer.

Kategori 11: Åpen Klasse

Gull: SAS ”Redd Barna-prosjekt”

Hederlig omtale: Thon Hotels”Icebar”
Hederlig omtale: Flytoget “Barn reiser gratis”
Hederlig omtale: Røros Reiseliv ”Profilprogram”

Juryens begrunnelse:

I en stor kategori som favner arbeider i mange sjangre samlet juryen seg om et bidrag hvor de ansatte er målgruppen. Vinneren har skjønt at dersom også de ansatte deltar  i bedriftens samfunnsengasjement får man en dobbel gevinst. Ikke bare øker kjennskapen til bedriftens avtaler, men også de ansattes engasjement rundt prosjektet. Den interne lønnsgivsaksjonen hos vinneren har bidratt til at flere barn i konfliktrammede land har fått utdannelse. Juryen hedrer SAS for deres engasjement for Redd Barnas prosjekt Rewrite the Future.

Ferdaprisen: Årets Reiselivsmarkedsfører 2009:

HURTIGRUTEN

Juryens begrunnelse:

Dette er en pris som deles ut til en reiselivsaktør som har utmerket seg både på egne og bransjens vegne i året som har gått. Det har som vanlig vært høy kvalitet i konkurransen med mange spennende bidrag og mange verdige vinnere innenfor de ulike kategoriene. Juryen hadde flere aktuelle vinnere som kandidat til årets reiselivsmarkedsfører, men klarte det kunststykket å være 100 prosent enige om hvem som gjør seg fortjent til denne høye utmerkelsen. Juryen fant en aktør som med sin markedsføring når ut til oss alle på en sjarmerende måte. Vinneren befinner seg på et høyt profesjonelt nivå og har markedsføring solid forankret i bedriftens filosofi. De tror på kreativitet, de har et gjennomtenkt budskap, de er gode på å formidle sin historie, og vet at langsiktighet og høy kvalitet i alt som publiseres styrker en allerede sterk merkevare. Årets vinner har klart å omstille seg og har med sin markedsføring klart å snu et negativt resultat til å bli positivt.

Toppfoto: En lykkelig merkevare- og markedsdirektør Christian Bue Nordahl og Olav Fjell (i midten), konsernsjef i Hurtigruten ASA, sammen med kolleger under tildelingen av Årets Reiselivsmarkedsfører 2009-prisen i Oslo Kongressenter torsdag 14. januar 2010. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner