Langsiktig gevinst av Ski-VM

Åpningsseremonien for Ski-VM på Universitetsplassen i Oslo (fotograf: Iselin Næss/Ski-VM 2011)

Ski-VM har vært innbringende for reiselivsbransjen, og NHO Reiseliv tror bildene fra både Holmenkollen og Karl Johan vil lokke turister til Norge i lang tid fremover. Det melder NRK.

På NRK Kveldsnytt søndag satte statskanalen fokus på hvilken betydning ski-VM har hatt for serverings-og hotellbransjen. Flere serveringssteder melder om 100 prosent omsetningsøkning under mesterskapet, mens hotellene har vært nærmest fullbooket den andre uken av mesterskapet.
Konserndirektør i Rica, Ole-Jacob Wold sier det på følgende treffende måte:

– Etter en litt avventende første uke, har det tatt seg virkelig opp. Telefonen har nesten ikke stått stille den siste tiden, sier han til NRK.

Direktør Bjørn M. Bjerke i NHO Reiseliv mener de snaue to ukene ski-VM har vart i Oslo, har vært ekstremt god reklame for Norge som destinasjon, og generelt sett meget viktig for merkevaren Norge.

– Vi vil bruke de spektakulære bildene fra ski-VM og den norske naturen for alt den verdt. NHO Reiseliv er optimistiske og tror sommeren 2011 blir bedre enn det sommeren var i fjor. Mulighetene er absolutt til stede nå, sier Bjerke til NRK.

Se innslaget på NRK her (spol 6.16 ut i sendingen)

Foto: Åpningsseremonien for Ski-VM på Universitetsplassen i Oslo (fotograf: Iselin Næss/Ski-VM 2011)