Enestående norgesreklame

Bergensbanen på Hardangervidda. Fotograf: Rune Fossum/NSB

Denne helgen satt hundretusener av nordmenn klistret til skjermen i om lag syv timer – og så landskap etter landskap brette seg ut langs Bergensbanens trasé. Sannsynligvis et av de merkeligste stuntene NRK noensinne har begått, men til stor jubel fra reality-trette TV-seere.

Her er et knippe reaksjoner på Twitter (det var hundrevis, bare der):

  1. Rani Lill Anjum
    ranilillanjum Apparently all the twitter action is happening on the train between Oslo and Bergen. #Bergensbanen (reported by @astronewth)
  2. Jan Tore Ynnesdal
    fedtmule Perfekt soundtrack til #bergensbanen: Long Distance Man
  3. Pål A. Berg
    paalski Julegavetips – Directors cut versjon på blueray #bergensbanen
  4. Erik Boye
    erboye jeg liker de anti-symbolsk togskinnene #bergensbanen you could have a steam train, if you’d just lay down your tracks (P. Gabriel)
  5. Rune Møklebust
    mokle #define #en #Bergensbanen = 7h16min railwaycam documentary aired on NRK2 Nov27, the 100th anniversary of the Bergen-Oslo railway in Norway
  6. Kai Grieg
    grieg #Bergensbanen at NRK2. Whole family loves it.
  7. Thomas Herlofsen
    gigaloff Wants #Bergensbanen on Blu-ray next christmas. The ultimate hangover cure.
  8. Frode Odegard
    Odegard «Norwegian Television gives you all the advantages of a coma without the worry and inconvenience.» — Bill Bryson #bergensbanen
  9. trondhuso
    trondhuso Watching #Bergensbanen. Fascinating. 7 hours pluss documentary on NRK2, Norway.

this quote was brought to you by quoteurl

Og det er ingen tvil: Dette var en genistrek fra NRK, som først viste innslaget på NRK 2 fredag kveld, med reprise på dagtid søndag.

– Jeg har aldri fått Linus interessert i all verdens kattevennlige dyreprogrammer på Discovery, men Bergensbanen ser han på, skrev astrofysiker og forfatter Eirik Newth på Twitter fredag kveld, og NRK.no skriver:

Programmet ble sendt direkte i NRKs nett-tv, og det varte ikke lenge før all kapasitet på utenlandslinja var i bruk. Nordmenn i utlandet utgjør en trofast del av seerne, og turen i anledning Bergensbanens 100-årsjubileum var åpenbart interessant for dem som lengter hjem til fjord og fjell.

Tro om ikke dette med fordel kunne vært brukt som målrettet norgesreklame. Ballen er i alle fall kastet, til Innovasjon Norge og NRK, som kanskje får til noe.

Om du gikk glipp av helgens sendinger – eller om du ønsker å dele dem med forbindelser, i utlandet, for eksempel, finner du hele den rundt syv timer lange sendingen her. Den er også stykket opp i tre deler à cirka to timer:

Og joda: HSMAI var på «banen» også:

  1. Ingunn Hofseth
    ingunnhofseth gjør oppmerksom på at det ikke er for sent, om du gikk glipp av #bergensbanen i helgen:
  2. HSMAI Chapter Norway
    hsmainorway RT @ingunnhofseth: gjør oppmerksom på at det ikke er for sent, om du gikk glipp av #bergensbanen i helgen:

this quote was brought to you by quoteurl

Toppfoto: Bergensbanen på Hardangervidda. Fotograf: Rune Fossum/NSB