Fortsatt krevende for Turist-Norge
Krisen er ikke tilbakelagt for reiselivet. – Også 2010 vil bli et tøft år for mange hotell- og restaurantbedrifter. Ikke minst gjelder dette bedrifter i distriktene, som lever av utenlandske turister, i kombinasjon med kurs og konferanser, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for norsk reiseliv i HSH og styreleder i HSMAI Chapter Norway i en pressemelding.
Mens nordmenns reiselyst ventes å nå nye høyder i 2010, preger krisen fortsatt mange viktige utenlandske markeder for norsk reiseliv. Prisene er fortsatt under press, noe som forsterkes av en høy kronekurs.
– Vi har fått et økende skille mellom by og land, som ser ut til å vedvare. Mange distriktshoteller fikk en tøff smell i 2009. Også 2010 vil være krevende for mange norske reiselivsbedrifter, sier Solheim.
Hele 19 prosent av distriktsbedriftene i en undersøkelse blant hotell- og restaurantbedrifter, gjennomført av Perduco for HSH, venter mer enn ti prosent nedgang i 2010. Undersøkelsen viser også at yrkesreiser og kurs- og konferansetrafikken tar seg raskere opp i byene enn i distriktene.
Norsk reiseliv hentet mange nye gjester blant nordmenn i fjor sommer. For mange kompenserte dette for bortfall av rundt ti prosent i tallet på utenlandske overnattinger. Men med en lavere gjennomsnittlig rompris, svekket lønnsomheten seg likevel for mange.
– Nesten 40 prosent av bedriftene i undersøkelsen ser det som noe eller svært sannsynlig at de får likviditetsproblemer første halvår. For disse er det svært viktig at vi ser tegn til lysning i løpet av våren, sier Solheim.
Sterk vinter
Flere store alpindestinasjoner fikk en sterk sesong allerede i 2009, med vekst både fra utlendinger og nordmenn. Flere vinterdestinasjoner venter en ny, sterk vinter, men det finnes store variasjoner i næringen.
– I tøffe tider ser vi et økt skille mellom destinasjonene, hvor de med muskler til å markedsføre seg godt internasjonalt vinner terreng. Generelt ser vi også at hotell fortsatt taper mot hytteutleie, hvor gjesten har mulighet for selvhusholdning.
Usikker turistsommer
Norsk reiseliv henter også mange gjester fra land som fortsatt er preget av finanskrisen. Det er fortsatt meget stor usikkerhet knyttet til hvor mange av disse turistene som vil finne veien til Norge i 2010.
– Vi trenger fortsatt et markedsføringsløft. Økt annonsering i hjemmemarkedet ga effekt sommeren 2009. Skjerpet konkurranse og prispress gjør det viktigere enn noen gang å synes i de internasjonale markedene, sier Solheim.
Museene mer positive
Blant de største museene venter seks av ti en vekst på mellom null og ti prosent. Tre av ti tror på en uendret situasjon, mens bare ti prosent venter en nedgang i besøket. Blant de innkommende turoperatørene, som selger norgesreiser i utlandet, håper seks av ti på oppgang i 2010. To av ti tror markedet blir uendret. To av ti venter nok et år med nedgang.
Foto: Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør i HSH og styreleder i HSMAI Chapter Norway. Foto: HSH