Skal overvåke turistblogger

Faksimile av Per-Arne Tuftins blogg

Turistenes egne tilbakemeldinger om Norge som turistmål skal følges systematisk via et samarbeid mellom Innovasjon Norge og CyberWatcher.

Hver uke legges det ut over 100 engelskspråklige innlegg som nevner Norge i forbindelser med reiser. Responsen på nettet kan gi turistnæringen bedre innblikk i hva som slår an – og hvilke utfordringer man må jobbe med.

CyberWatcher vil være teknisk ansvarlig for å innhente og analysere responsen fra skandinaviske, tyske og engelskspråklige turister.

– Muligheten og interessen for å lytte til brukernes respons via sosiale medier eksploderte i 2009. Turisme er en av bransjene hvor brukernes respons er spesielt viktig å følge. Anbefalinger og advarsler spres raskt via turisters egne reiseskildringer og fremtidige turister poster spørsmål eller ber om reisetips, sier daglig leder Morten Rynning i søkemotorselskapet CyberWatcher.

Per Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge.
Per Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge.

– Brukerskapt innhold på nettet gir oss for første gang muligheten til systematisk å følge med på varepraten, ”word of mouth”, som foregår om Norge som ferieland, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Internett er et viktig forum for informasjonsdeling og meningsutveksling i feriesammenheng. Både før reisen, hvor man leter etter informasjon, og etter ferien, hvor opplevelsene deles. Innovasjon Norge vil gjennom dette samarbeidet få et enda bedre bilde av hva potensielle turister lurer på i forkant av en Norgesferie og hva de som har feriert her anbefaler til andre. Hvilke opplevelser som gjorde størst inntrykk, og erfaringer høstet på godt og vondt.

Turisme er Norges tredje største eksportnæring, og i løpet av 2008 hadde Norge besøk av i overkant 4,4 millioner utenlandske turister.

CyberWatcher er et norskutviklet søkemotorselskap, som dekker sosiale medier, nyheter og bransjeovervåking i 150 land. Selskapet bistår kunder i ti land med søkemotorløsninger, samt research og analyse på nettet.

Illustrasjon: Faksimile fra reiselivsdirektør Per-Arne Tuftins egen blogg.