Effektivitet i passasjersetet
Fortsatt vekst i selvbookingsløsninger og effektivitet i forbindelse med jobbreiser er noen av hovedfunnene i en stor kundeundersøkelse gjennomført av forretningsreisebyrået VIA Travel.
Norges største forretningsreisebyrå, VIA Travel, gjennomfører årlig en kundeundersøkelse blant sine forretningsreisende. Et av hovedtrekkene blant de over 12.000 respondentene er at forretningsfolk prioriterer en effektiv reise aller høyest, også foran pris.
Langvarig trend
Helt på topp ligger ønsket om kortest mulig reisetid med færrest mulig mellomlandinger. Deretter følger fleksibel retur og først som nummer tre kommer muligheten til å reise billigst mulig. Lenger ned på prioriteringslisten kommer miljøvennlige reisemåter og lavest prioritet får en mer komfortabel reise på businessklasse.
– Pris vil selvfølgelig alltid være et viktig element, og har nok fått en enda høyere prioritet i kjølvannet av finanskrisen, men det er viktig å understreke at dette ikke kommer høyest opp når kundene vurderer hva som er viktigst. At pris på mange måter øker i viktighet sammenlignet med komfort støtter oppunder en internasjonal trend. Flyselskapene bygger om flyinnredningen, tilbyr flere økonomiseter, og har en høyere satsning på Economy Extra til fordel for Business og First, sier administrerende direktør i VIA Travel, Rune Feltman.
Feltman trekker også fram selvbookingsløsninger som en klar tendens på at trenden er langvarig.
– Veksten i selvbookingsløsninger startet lenge før finanskrisen. Slike løsninger gir kundene god oversikt over det prisbildet man står ovenfor og kundene blir veldig bevist valgene de tar.
Personlig service
Selv om online-løsninger kan vise til solid vekst de siste årene, er ikke direktøren bekymret for at forretningsreisebyråer som VIA vil ha svekket betydning i årene som kommer.
–Vi er til for nettopp å effektivisere kundenes reisebudsjetter, og våre onlineløsninger er skreddersydd for forretningsreisende. Videre vet vi at forretningsreisende har et spesielt behov for sin reisebyråforbindelse når noe uforutsett skjer. Da er det godt å kunne få personlig hjelp og service også utenom ordinær arbeidstid. Dessuten er det fortsatt mange reiser hvor det definitivt er både mest hensiktsmessig og mest effektivt at en erfaren konsulent finner frem til den beste løsningen for kunden, sier administrerende direktør Rune Feltman.
Høy score
Ifølge undersøkelsen fremgår det også at kundene anser service og kundebehandling som aller viktigst. Det er et område hvor VIA kommer svært godt ut.
– Hele 94,5 prosent av kundene våre er godt fornøyd med byråforbindelsen. Det er et tall vi er stolte av, og viser viktigheten av lokal tilstedeværelse, rask og personlig service, samt et godt selvbookingssystem, sier administrerende direktør Rune Feltman.
For ytterligere informasjon om undersøkelsen, vennligst kontakt:
Adm. direktør VIA Travel Norge, Rune Feltman, tlf: 90188183, mail: rune.feltman@viatravel.no .
Om VIA Travel
VIA Travel optimaliserer virksomheters reiseinnkjøp og yter profesjonell rådgivning i tilknytning til alle aktiviteter før, under og etter reisen. Selskapet har 1200 ansatte på 73 nordiske kontorer og et globalt nettverk med 3.600 avdelinger. Vi tilbyr våre kunder globale løsninger skreddersydd for det nordiske markedet. Årlig omsetning er NOK 8,8 mrd.
VIA Travel i Norge er landets ledende forretningsreisebyrå med en markedsandel på 33,5 prosent, 575 ansatte, 55 byråer og to flyplasskontorer, samt en 24 timers service avdeling. For mer informasjon se www.viatravel.no