- Future of Sales Conference | Oslo
- HSMAI med kraftig satsing i Norge!
- Feiring av suksess og fremragende prestasjoner: Reiselivsbransjens beste ble hedret på HSMAI Awards Norway 2023
- De nominerte til HSMAI Awards Norway 2023 er…
- Connecting Future Leaders er tilbake igjen torsdag 14. mars på Scandic Solli!
Ukens navn: Raymond Sandvik
Raymond Sandvik
Kurs- og konferansesjef
Ullevaal Business Class AS
– Hva består din arbeidshverdag av?
– Det er populært å si at ingen dag er lik, men vi har jo alle våre rutiner, som preger arbeidsdagen. Jeg har ansvaret for daglig drift av vårt konferansesenter, bestående av 43 møterom, med en kapasitet fra to til 800 personer. Dette innebærer overordnet ansvar for bookingavdeling, prosjektansvarlige, fakturakontor, driftsavdeling, resepsjoner og konferansepersonell. I tillegg har jeg oppgaver knyttet til salg og marked, leverandører, og har også ansvaret for at vi når vårt kurs- og konferansebudsjett.
– Hva er det beste ved jobben din?
– Kollegene mine. Vi har en unik sammensetning av erfarne, fleksible, faglig dyktige og smilende medarbeidere, som er veldig stolte av arbeidsplassen sin. Skal heller ikke legge skjul på at jeg som fotballinteressert har det som plommen i egget når jeg er ansatt i et datterselskap av Norges Fotballforbund. Ekstra morsomt er det nå om dagen, når herrelandslaget seiler i medvind.
– Har du noen du har sett opp til?
– Rent faglig må det være mangeårig adm. dir. ved Grand Hotel i Oslo, Svein-Petter Haslerud. Jeg har syv år bak meg som arrangementssjef ved Grand Hotel, og Haslerud har lært meg mye om viktigheten av å være fleksibel og løsningsorientert overfor kunden. Det er viktig å strekke seg langt for å lage et godt arrangement og tilfredsstille kunden, samtidig som det skal harmonere med intern logistikk. De fleste kunder har helt andre krav til et arrangement i dag enn for 20 år siden. Gi kunden ideer og forslag de ikke har tenkt på selv. Lytt til kunden, gjør en grundig behovsanalyse og vær en god rådgiver. Imøtekommenhet, variasjon og god relasjon er viktig for at kunden skal velge deg også neste gang.
– Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?
– Vi har to stykker. Hver mandag har vi felles kaffe klokken 13.30. Her prater vi om løst og fast, og tar gjerne opp saker av felles interesse, som berører arbeidsdagen vår. Når noen har bursdag, tar den som skal feires med seg kake, fortrinnsvis hjemmebakt. Jeg er en hund etter kaker, så jeg forsyner meg gjerne både tre og fire ganger.
– Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?
– Siden 2000 eller 2001 tror jeg, men det er mulig at Anita må korrigere meg her.
– Hva synes du er det beste ved HSMAI?
– Oppdateringer på hjemmesiden, med aktuelle temaer på tvers av bransjekategoriene, og ”nytt om navn i bransjen”. Jeg liker å følge med på hva som skjer og rører seg i reiselivsbransjen, og da er HSMAI en viktig informasjonskilde for meg. På arrangementer i regi av HSMAI treffer jeg også kolleger i bransjen, noe jeg finner veldig nyttig.
– Er det noen aktiviteter/tiltak du synes HSMAI bør starte opp?
– Jeg kunne godt tenkt meg et det ble etablert samtalegrupper innad i hovedkategoriene reisebyrå, flyselskap, event, restaurant, hotelldrift og kurs/konferanse. Definer det gjerne som små, uformelle arbeidsgrupper, der vi møtes kvartalsvis og snakker om bransjemessige utfordringer og utveksler erfaringer. Jeg tror dette kan være med på å bidra til å heve den generelle kvaliteten på mange områder, i stedet for at vi sitter på hver vår tue. Vi kan alle lære av hverandre og bli bedre!
– Beskriv en perfekt helg for deg.
– Fredag kveld er det tv-kveld. Det har vært en tradisjon i mange år. Lørdag formiddag blir det spasertur i byen, med kafébesøk og inntak av frappe og skillingsbolle, etterfulgt av mange timer foran kjøkkenbenken og noe godt i glasset. Søndager er det perfekt med en lang tur i oslomarka, enten til fots, med sykkel eller med ski på beina.
– Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?
– Jeg har inntrykk av at vi er i ferd med å spare oss til fant, og at det er for mye jag etter ekstra nuller i oljefondet. Et banalt eksempel er at vi i 2010 ikke har råd til å ha vann i skolebassenger rundt omkring i det ganske land, mens det på 1970-tallet var en selvfølge. Et annet og mer trist eksempel, er at mange eldre og fattige opplever å stå på utsiden av samfunnet, av økonomiske årsaker. Ingen skal behøve dette i Norge i dag, og det er en oppgave landets folkevalgte leder burde gjøre noe med.
– Hva er tittelen på boken om livet ditt?
– Oi, si det. Tror heller at jeg ville lansert en bok om fantastiske fotturer i Årdal i Sogn, med et lite forord med hvem jeg er og hva jeg har gjort. Kaller den gjerne «45 fotturer i Årdal du må gå før du dør… og litt om forfatteren som har tråkket seg gjennom skog og mark».
– Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?
– Vi er en vennegjeng som skal se U2 spille i Sevilla om tre uker, en tur som også kombineres med noen dager i Malaga.
– Har du noen spesielle hobbyer?
– Jeg er veldig glad i mat og vin, og bruker mye tid på kjøkkenet. Ellers leser jeg mye og er en del ute på tur. Har kajakk, men den har dessverre blitt noe neglisjert i sommer. Er også en ivrig konsertgjenger. Jeg skal for øvrig bli pappa til en liten jente for første gang i januar, så kan man si at jeg har en kommende hobby i henne…?
– Takk, har du ellers noe på hjertet?
– Vil gjerne takke for et flott HSMAI frokostmøte 8. september på Tjuvholmen Sjømagasin. Temaet var et konferansemarked i endring, og Simen Johannessen i HRG Nordic utfordret panelet med mange gode og aktuelle problemstillinger.
Foto: Raymond Sandvik, Ullevaal Business Class AS (kollasje ved HSMAI.no)