Vellykket frokostmøte

Interesserte tilhørere på Hard Rock Cafe tirsdag morgen. Mobilfoto: Tarjei Gylseth

Tirsdag morgen var Hard Rock Cafe åsted for denne månedens frokostmøte. Temaet for møtet var Hvordan skape mer relevant eksponering for ditt varemerke.

Carl Jacobsen, Country Manager fra MyNewsDesk, tok for seg sosiale medier og bruken av disse. Der man tidligere kommuniserte ut til massen, snur trenden seg til å rette fokus mot den brukergruppen som er mest relevant. Man har snudd roperten rundt og bruker den i stedet for som en trakt, med spisset kommunikasjon. Dette krever bruk av riktige verktøy for å oppnå optimalt utbytte.

Enorm respons for Ving

Sophie Frisholm, Webcommunicator Internet Department i Ving Norge AS fortalte om hvordan de har benyttet blant annet MyNewsDesks tjenester til å øke fokus på én-til-én kommunikasjon med sine kunder. Med stort hell har de samkjørt sin kundeservice med besvarelse av henvendelser, også via sosiale medier, i hovedsak Facebook. Kunden skal oppleve at kommunikasjonen er direkte og at responstiden er rask. I tillegg har Ving gjennomført trening av svaravdelingen, slik at alle svar skal stemme over ens med hverandre, enten henvendelsen kommer via telefon, e-post, chat eller Facebook.

Responsen har vært enorm, og deres Facebook-gruppe har nå godt over 80.000 medlemmer, med en daglig økning på cirka 100 medlemmer. Med mange medlemmer følger mye aktivitet, og selv om det er viktig for Ving å være tilstede for sine kunder, understreket Frisholm at det er viktig at bedriften setter rammen for kundens forventninger, for å kunne beholde kontrollen. Derfor har de en intern rettningslinje som sier at kunder kun skal besvares innenfor arbeidstid ukedager og lørdager.

Det ble mange spørsmål om praktisk anvendelse av sosiale medier og hvordan man enkelt kan samle informasjon fra de kanaler man er aktive i, og også enkelt distribuere ny informasjon til de samme kanalene. MyNewsDesk lanserer innen kort tid det de kaller Social Media Newsroom, et verktøy som vil ta seg av samling og spredning av informasjon i valgte kanaler. Produktet kan også integreres med bedriftens egen nettside, for å skape en levende side. Frisholm forklarte at de også har invitert bloggere fra sin Facebook-gruppe til å registrere seg på Twingly, en tjeneste som gjør at bloggeres innlegg kan publiseres på bedriftens hjemmeside.

Oppsummert var dette en morgen med godt å spise og mye matnyttig informasjon.

P.S. Det kan i denne sammenhengen kanskje være interessant å merke seg HSMAI Chapter Norways eget Social Media Newsroom, «The Reiseliv Daily«, basert på en Twitter-liste vi har satt sammen. Det fins for øvrig en tilsvarende for HSMAI Europe, The hospitality Daily.

Foto: Interesserte tilhørere på Hard Rock Cafe tirsdag morgen. Mobilfoto: Tarjei Gylseth