Norwegian gikk for Dreamliner

Bjørn Kjos

Norwegian har valgt flytypen Dreamliner fra Boeing til sin langdistansesatsing. I går undertegnet selskapet den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC. Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Norwegian har i første omgang inngått avtale om å lease to fly med leveranse høsten 2012. Det arbeides videre med å sikre yttterligere flyleveranser. Selskapet er i sluttforhandlinger om ytterligere fire–seks fly av samme type.

– Dette er en viktig milepæl for oss som, betyr at vi har tatt et valg med hensyn til flytype. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

– Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos.

I likhet med dagens flytilbud vil Norwegian tilby billige og direkte langdistanseruter, der man unngår dyre og tidkrevende mellomlandinger. Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold. Kombinert med lengre rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader, åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter. Først ut vil være ruter til New York og Bangkok.

Det første av de to flyene det nå er signert leasingkontrakt på, leveres høsten 2012. Avtalen går over tolv år. ILFC (International Lease Finance Corporation) er et av verdens største leasingselskaper, med mer enn 1000 fly, og er basert i California, USA. Leasingselskapet har en totalordre på 74 Dreamlinere. Norwegian leaser allerede fire Boeing 737 fra ILFC, og har dermed et godt opparbeidet kundeforhold til selskapet.

httpv://www.youtube.com/watch?v=JxOBZ1r2naw

Foto: Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian Air Shuttle. Fotograf: Kjetil Ree/Wikipedia