SAS Årets Reiselivsmarkedsfører 2010

Konferansier Nicholas E. Carlie flankert av noen av SAS-vinnerne, markedsdirektør Camilla Forberg t.v., på Dizzie Showteater. Fotograf: Catharine Wandrup/Knut Joner

Denne ukens HSMAI Weekly er sin helhet viet gårsdagens arrangementer og prisvinnere. Tilbakemeldingene sier oss at Møtebørsen har fått en giv, og både utstillere og besøkende var spesielt godt fornøyd. En evaluering vil bli gjennomført i løpet av kort tid. Vi ønsker spesielt å gratulere SAS som Årets Reiselivsmarkedsfører 2010, så vel som de øvrige vinnerne.

HSMAI gratulerer dessuten Gjøran K.Sæther, som vant Årets Unge Leder og Elizabeth Rojas Vik som Årets Unge Hotelier. Kåringen ble gjennomført under HSMAI-prisene på Dizzie Showteater onsdag kveld etterfulgt av lang mingling og fest på Grand Hotel i Oslo.

Det ble en kjempekveld for SAS onsdag. Med fullt hus på Dizzie Showteater, god stemning og et engasjert publikum, kunne SAS gå på scenen, ikke bare én gang, men hele syv ganger i løpet av kvelden. En vel gjennomført markedsstrategi og mye hardt arbeid ga gull i kampanjekategoriene både for flermedie og samme medium, Internett-annonse og reklamefilm, og hederlig omtale i Annonse, print.

Når dette i tillegg toppes med en nærhet til sine kunder, som setter et eksempel for bransjen gjennom effektiv bruk av sosiale medier i krisesituasjoner, er det ikke rart juryen skriver følgende om Årets Reiselivsmarkedsfører:

Gullvinner i kategorien Sosiale Medier

Kategorien sosiale medier hadde mange bidrag hvor økt salg og involvering i ulike reiselivsprodukter klart fremstår som målet med aktiviteten. Årets vinner skilte seg derimot ut i forhold til de andre innsendte arbeidene. Fokus var å hjelpe og informere i en kaotisk og uoversiktlig situasjon.  Ved å være tilgjengelig nesten hele døgnet der hvor berørte mennesker også var, brukte vinneren Facebook til å redusere kunders frustrasjon og usikkerhet. Dermed reduserte man også presset på de kanaler hvor kundene vanligvis henvender seg for å få informasjon.  Tusenvis kontaktet vinneren via Facebook og 99% fikk svar innen fem minutter.

Juryen er imponert over hvordan vinneren brukte sosiale medier som en del av krisekommunikasjonen da tusenvis stod askefaste runde i verden, og gratulerer SAS.

Gullvinner i kategorien Annonse, Internett

Annonser på internett må lages med kløkt for ikke å irritere.  Vinnerannonsen flyr over skjermen, men uten den irriterende effekten mange flash-annonser har.  Annonsen sjarmerer, den treffer målgruppen fordi den er lokalt tilpasset, og den har oppnådd svært gode resultater – og nordmenn fløy både hit og dit da vinneren la ut en million billige reiser.

Gull tildeles SAS for nettannonsen 1 million billige reiser på sas.no

Gullvinner i kategorien Kampanje, flermedie

I kategorien flere medier samlet juryen seg rundt en vinner som over tid har fremstått med et tydelig og enkelt budskap i alle kanaler. Nå er den kreative kursen justert noe, selv om budskapet er det samme. Resultatene viser at kommunikasjonen treffer kjernemålgruppen godt; resultatet er økt preferanse og kundetilfredshet. Måten reklamen er utformet på bidrar til å styrke inntrykket av en aktør som er opptatt av å være presis. Reklamen som er laget for å lansere vinnerens nye konsept fremstår også som et presist stykke arbeid for juryen, som gratulerer SAS.

Gullvinner i kategorien Kampanje, samme medium

Årets vinner tar tak i store og små øyeblikk, og selv de små tingene er viktige for målgruppen i en travel hverdag. Selv om utførelsen er ny er kjernen i det man lover det samme; tid er viktig, særlig for de som reiser ofte. Vinneren viser på en enkel måte betydningen av å være der når det skjer.  Juryen gratulerer SAS.

Gullvinner i kategorien Reklamefilm, enkeltarbeider

Årets vinner fortsetter å dunke inn sitt budskap, selv om de denne gang gjør det på en litt ny måte. Gjennom filmen tar de tak i store og små øyeblikk hvor det er fint å være til stede, og på en kreativ måte får de frem hvor viktig tid er for dem som reiser mye. Juryen liker måten man viser betydningen av punktlighet, og gratulerer Europas mest punktligste flyselskap, SAS.

Årets Reiselivsmarkedsfører 2010

Dette er en pris som deles ut til en reiselivsaktør som har utmerket seg både på egne og bransjens vegne i året som har gått. Det har som vanlig vært høy kvalitet i konkurransen med mange spennende bidrag og verdige vinnere innenfor de ulike kategoriene. Juryen har kommet frem til en aktør som med sin markedsføring når ut til oss alle på en sjarmerende og resultatorientert måte. Vinneren befinner seg på et høyt profesjonelt nivå og har markedsføring solid forankret i bedriftens filosofi. De tror på kreativitet, de har et gjennomtenkt budskap, de er gode på å formidle sin historie og vet at langsiktighet og høy kvalitet i alt som publiseres styrker en allerede sterk merkevare. Årets vinner har vært gjennom en tøff periode, de har klart å omstille seg og har klart å snu et negativt resultat til å bli positivt.

Årets Reiselivsmarkedsfører 2010 er SAS

At SAS er en sterk aktør innenfor markedsføring, er noe vi alle kjenner til fra årtiers kjennskap til selskapets kampanjer, som har fulgt de skandinaviske landene gjennom hele den moderne tid. Men at de skulle gjøre rent bord, er det bare å ta av seg hatten for. Vi er også er meget fornøyd med resten av den store kvelden:

Vi hadde fullt hus på Dizzie Showteater, med et engasjert publikum, som på sin måte bidro til å gjøre kvelden så stemningsfull. Men først og fremst gleder vi oss med prisvinnerne.

Topp underholdning

Det ble en storslagen kveld for flere enn prisvinnerne, da reiselivsbransjen satte hverandre i stevne i Oslo denne onsdagskvelden, som ble ledet av konferansier Nicholas E. Carlie, kjent som programleder på NRK TV (VG-lista Topp 20) og TVNorge, DJ og musiker. Av underholdningen nevnes for øvrig opptredener ved eks-Paperboy og rapper Øyvind ”Vinni” Sauvik, sølvstrupen Tone Damli og Aylar Lie med dansepartner Egor Filipenko, som opptrådte for første gang siden ”Skal vi danse” – og en forrykende fremførelse av Tina Turners Simply The Best, ved Nicholas E. Carlie.

Ingunn Hofseth. ThumbnailEn stor takk til alle som bidro til å gjøre denne kvelden så minnerik – og igjen: Gratulerer til alle de flotte vinnerne!

Med vennlig hilsen
Ingunn Hofseth
Adm. dir. HSMAI Chapter Norway

Toppfoto: Konferansier Nicholas E. Carlie flankert av noen av SAS-vinnerne, markedsdirektør Camilla Forberg t.v., på Dizzie Showteater. Fotograf: Catharine Wandrup/Knut Joner