SAS: Beste online-kampanje

SAS attendant

SAS’ suksess i bruken av sosiale medier i kampanjen Love is in the air, har fått prisen for Årets beste online-kampanje i Flightglobals prestisjefulle “Webbies”-prisutdeling, skriver flyselskapet i en pressemelding. Webbies hyller de beste og smarteste online-aktiviteter i flybransjen.

Årets beste online-kampanje var en ny kategori av året, som har det formål å løfte frem den hjemmesiden som har tatt det mest kreative grepet for å markedsføre et varemerke, produkt eller et initiativ online.

SAS’ Love is in the air-kampanje var en konkurranse der over 300 par av samme kjønn konkurrerte om å bli det første homofile paret som giftet seg i luften, hvilket skjedde ombord på et SAS-fly mellom Stockholm og New York i desember i fjor. Over 150 millioner mennesker verden over hørte eller leste om kampanjen, som ble en av de mest vellykkede sosiale media-kampanjer i 2010.

Dommeren for nevnte priskategori, Shashank Nigam, sjefen for SimpliFlying, anså SAS som en klar vinner i denne kategorien:

– God strategi for markedsføring innen flybransjen handler blant annet også om å rette seg inn på flere nisjemarkeder. Skjer dette med vellykket resultat, så vil dette være med på å fylle flyene. På en forbilledlig måte rettet SAS seg med denne kampanjen inn mot såkalte HBT-personer, som består av mange hyppig reisende, og viste også med dette hvor vennligsinnet selskapet er overfor denne gruppen.