"Stena Saga" renovert
«Stena Saga» er ikke lenger hva skipet var, skriver rederiet, som snakker om en ny tidsregning for ”danskebåten”, med kjempestort spa og nye Brimi-menyer, i en pressemelding.
– Vi må hele tiden følge med i tiden, utvikle og forbedre oss, sier Stena-sjefen, Stein Wettergreen for anledningen.
Tirsdag 1. mars markerte starten på en ny tidsregning for Oslo-Frederikshavn-båten «Stena Saga». Da ble det nye, 740 kvadratmeter store spaet – Pure Nordic Spa – åpnet med pomp og prakt, snorklipping, Jon Eikemo-opptreden og nye fristende Arne Brimi-menyer.
– Vi må hele tiden følge med i tiden, utvikle og forbedre oss, sier Wettergreen, som har investert 30 Stena Line-millioner for å tilfredsstille et stadig mer krevende publikum.
– Dette er en kjempemessig forbedring for oss, sier han.
– Vår hovedsatsing nå er StenaCruise, hvor passasjerene er om bord så å si sammenhengende fra avgang i Oslo 19.30 den ene dagen, og er tilbake igjen klokken 18.30 neste dag. Da er det viktig at vi har mye å by på til passasjerene. I tillegg til all slags underholdning, dans, foredrag, shopping, tax free og mye annet, legger vi nå altså inn et spa-tilbud, på linje med det aller beste som er å oppdrive.
Pure Nordic Spa
Konseptet kalles Pure Nordic Spa, hvor de fire årstider er et gjennomgangstema, ettersom årstidene skifter.
– Her tilbyr vi all slags avslapping, i form av massasje, boblebad, dampbad, badstue, en egen skjønnhetssalong med frisør og en liten kafé, sier Stein Wettergreen.
Spa-anlegget, med et avslapningsområde i glass, er bygget helt foran, på dekk 9. Her kan spa-gjestene nyte panoramautsikten gjennom enorme vinduer, to dekk under kapteinsbroen. Noe av området har også fått glasstak.
Det nye spa-anlegget erstatter flere konferanserom, som ikke lenger er like attraktive.
Flere uformelle møter
– Mange som reiser på konferanse velger å gjennomføre møtene sine i en mer uformell stil, fremholder Wettergreen.
– Møtene legges i stedet til salonger eller oppholdsrom, hvor deltagerne trives bedre og oppnår vel så gode resultater. Vi skal heller ikke se bort fra at mange velger å legge møtene sine til spa-anlegget. Det er utallige eksempler på at både politikere og folk i næringslivet har fått gode resultater etter møter i de varmeste badstuer. I tillegg kan vi nå by på en flott kombinasjon med det karibiske hoteller vårt, ”The Reef”, i Frederikshavn, hvor det er møterom for alle formål. The Reef er et karibisk badeeventyr, som er noe helt annerledes, og i likhet med spa-et på Stena Saga, noe nytt og spennende.
Nytt kjøkken, oppgradering og ”andehale”
I tillegg til spa-anlegget, har Stena Saga fått helt nytt kjøkken i tilknytning til bufférestauranten. Trappeoppgangene er oppgradert, flere tepper og stoler byttet ut, og en ”andehale” er montert, for å gi skipet bedre flyt gjennom vannet. Andehalen betyr redusert forbruk av drivstoff, og dermed lavere kostnader og mindre forurensing.
Nærmere 500.000 reiste med «Stena Saga» mellom Oslo og Frederikshavn i 2010.
– Spa-anlegget kan bli en viktig bidragsyter til å opprettholde og, om mulig, øke dette passasjertallet i 2011, sier Stein Wettergreen.