"Stena Saga" renovert

Stena Saga (foto fra Stena Line)

«Stena Saga» er ikke lenger hva skipet var, skriver rederiet, som snakker om en ny tidsregning for ”danskebåten”, med kjempestort spa og nye Brimi-menyer, i en pressemelding.

– Vi må hele tiden følge med i tiden, utvikle og forbedre oss, sier Stena-sjefen, Stein Wettergreen for anledningen.

Tirsdag 1. mars markerte starten på en ny tidsregning for Oslo-Frederikshavn-båten «Stena Saga». Da ble det nye, 740 kvadratmeter store spaet – Pure Nordic Spa – åpnet med pomp og prakt, snorklipping, Jon Eikemo-opptreden og nye fristende Arne Brimi-menyer.

– Vi må hele tiden følge med i tiden, utvikle og forbedre oss, sier Wettergreen, som har investert 30 Stena Line-millioner for å tilfredsstille et stadig mer krevende publikum.

– Dette er en kjempemessig forbedring for oss, sier han.

– Vår hovedsatsing nå er StenaCruise, hvor passasjerene er om bord så å si sammenhengende fra avgang i Oslo 19.30 den ene dagen, og er tilbake igjen klokken 18.30 neste dag. Da er det viktig at vi har mye å by på til passasjerene. I tillegg til all slags underholdning, dans, foredrag, shopping, tax free og mye annet, legger vi nå altså inn et spa-tilbud, på linje med det aller beste som er å oppdrive.

Pure Nordic Spa

Konseptet kalles Pure Nordic Spa, hvor de fire årstider er et gjennomgangstema, ettersom årstidene skifter.

– Her tilbyr vi all slags avslapping, i form av massasje, boblebad, dampbad, badstue, en egen skjønnhetssalong med frisør og en liten kafé, sier Stein Wettergreen.

Spa-anlegget, med et avslapningsområde i glass, er bygget helt foran, på dekk 9. Her kan spa-gjestene nyte panoramautsikten gjennom enorme vinduer, to dekk under kapteinsbroen. Noe av området har også fått glasstak.

Det nye spa-anlegget erstatter flere konferanserom, som ikke lenger er like attraktive.

Flere uformelle møter

– Mange som reiser på konferanse velger å gjennomføre møtene sine i en mer uformell stil, fremholder Wettergreen.

– Møtene legges i stedet til salonger eller oppholdsrom, hvor deltagerne trives bedre og oppnår vel så gode resultater. Vi skal heller ikke se bort fra at mange velger å legge møtene sine til spa-anlegget. Det er utallige eksempler på at både politikere og folk i næringslivet har fått gode resultater etter møter i de varmeste badstuer. I tillegg kan vi nå by på en flott kombinasjon med det karibiske hoteller vårt, ”The Reef”, i Frederikshavn, hvor det er møterom for alle formål. The Reef er et karibisk badeeventyr, som er noe helt annerledes, og i likhet med spa-et på Stena Saga, noe nytt og spennende.

Nytt kjøkken, oppgradering og ”andehale”

I tillegg til spa-anlegget, har Stena Saga fått helt nytt kjøkken i tilknytning til bufférestauranten. Trappeoppgangene er oppgradert, flere tepper og stoler byttet ut, og en ”andehale” er montert, for å gi skipet bedre flyt gjennom vannet. Andehalen betyr redusert forbruk av drivstoff, og dermed lavere kostnader og mindre forurensing.

Nærmere 500.000 reiste med «Stena Saga» mellom Oslo og Frederikshavn i 2010.

– Spa-anlegget kan bli en viktig bidragsyter til å opprettholde og, om mulig, øke dette passasjertallet i 2011, sier Stein Wettergreen.