Designheder til reiseliv
Turistsatsing i nord, kollektivsatsing i sør, storsatsing i Kina. Den ene har samlet en hel region i Finnmark til kamp om turistenes gunst. Den andre har gitt kollektivtransporten på Østlandet et løft. Den tredje solgte Norge som reisemål til millioner av kinesere. Nå har Visit Nordkyn, Trafikanten og Innovasjon Norge mottatt det ettertraktede Merket for god design, heter det i en pressemelding fra Norsk Designråd.
Visit Nordkyn fikk, sammen med Neue Design Studio, tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av nytt profilprogram. I tillegg fikk Trafikanten og Creuna merket for oppgraderingen av trafikanten.no.
Også Innovasjon Norge og byrået Melvær & Lien Idé-entreprenør mottok merket – ikke bare én men to ganger – for måten Norge ble profilert på, fysisk og digitalt, i forbindelse med verdensutstillingen Expo i Shanghai i fjor.
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere, som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo, under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Samlet Nordkyn i ett rike
Nordkyn ligger helt nord i Finnmark, på 71 grader nord. Området har alltid tiltrukket seg en del turister, men konkurransen, både fra internasjonale, nasjonale og regionale destinasjoner, ble stadig sterkere. Noe måtte gjøres.
– Tidligere hadde hver bedrift og hver bygd stått for sin egen markedsføring, og det var liten grad av samarbeid. Derfor gikk bedriftene i de to kommunene Gamvik og Lebesby sammen om å danne Visit Nordkyn, forklarer prosjektleder Charlotte T. Schytte.
Nyskapingen behøvde en profil som kunne samle og omfatte alle, og gjennom rådgivere i Norsk Designråd ble byrået Neue Design Studio trukket inn i arbeidet på et tidlig stadium. Gjennom hele prosessen har Schytte og designbyrået sørget for å involvere og engasjere de over 30 bedriftene som står bak Visit Nordkyn.
Finnmark i et nøtteskall
Kravene til profilen var derfor mange og sterke: Den skulle være relevant for alle og samkjøre turistnæringen. Den skulle bli en snakkis blant finnmarkinger og gjøre konkurrentene misunnelige.
– Nordkyn er Finnmark i et nøtteskall. Turister som kommer hit, er gjerne nysgjerrige, aktive og ute etter sterke opplevelser og minner. I løpet av en formiddag kan du både være med ut på havet og fiske, og deretter oppleve reinsdyr på vidda. Vi har karrige gråsteinsørkner, frodige daler, midnattssol og nordlys, men også vær og natur, som på egenhånd bestemmer hvordan fisketuren eller vandreturen din blir, sier Schytte.
19. juni 2010 var sannhetens dag for prosjektet. Da skulle profilen lanseres og hele Nordkyn ble invitert til fest. Det ble en stor suksess.
– Alle nordkynværingan har tatt profilen til sine hjerter. I dag møter du logoen overalt på halvøyen – på flagg og vimpler, på folks t-skjorter og på veggskiltene til medlemsbedriftene, forteller Schytte. Også turisttilstrømmingen har økt.
Levende værlogo
Logoen er ikke bare inspirert av været på Nordkyn. Den er et konstant øyeblikksbilde av de skiftende og ofte dramatiske værforholdene, og forandrer form og farge basert på vindforhold og temperatur. Og siden dato og værdata også er en del av logoen, er det mange som laster den ned og sparer den for ettertiden – for eksempel for å huske den dagen man fisket rekordkveita.
– Vi har nå fått det utgangspunktet vi behøver for å videreutvikle reiselivsnæringen på Nordkyn. Grunnmuren er reist og er et solid bevis på at valget om å samarbeide med profesjonelle designere var riktig. Det har vært en lang, lærerik og givende prosess, sier Schytte.
Kollektiv design
Da Trafikanten.no måtte gjennom en stor, teknisk oppgradering, var det uaktuelt å bare skifte ut maskiner, uten samtidig å satse tungt på design.
– Vi snakker tross alt om et av de viktigste virkemidlene vi har for å få flere til å reise kollektivt, understreker Jarl Eliassen, administrerende direktør i Trafikanten.
Trafikanten er en nyttetjeneste svært mange brukere er helt avhengige av i hverdagen. Eliassen forteller at selskapet av natur er teknologidrevet, men at det er design som skaper den gode brukeropplevelsen.
Designbyrået Creuna ble koblet inn, og ble raskt en viktig del av prosjektet.
– De har erfaring, kompetanse og ideer, og beviste tidlig at de var oppgaven voksen. Det har vært spennende og lærerikt å jobbe sammen på prosjektet. Vi tror også det har vært givende for Creunas utviklere å arbeide med en tjeneste de selv bruker hver eneste dag, sier Bent Flyen, som ledet prosjektgruppen.
”Må jeg løpe?”
Den nye løsningen ble lansert i september i fjor, og har et sobert uttrykk, med mange nyttige funksjoner. Kartet har fått en langt tydeligere rolle og en ny sanntidsløsning gir brukeren svar på om det er nødvendig å løpe. Også avvik og tilleggsinformasjon presenteres på en oversiktlig og brukervennlig måte.
– Våre brukere har tatt svært godt imot den nye løsningen. Vi har fått mye ros og mange positive tilbakemeldinger. Nå arbeider vi med å utvide nedslagsområdet, slik at reiseplanleggeren også skal kunne brukes av folk som ikke bor på Østlandet. Vi samarbeider i tillegg med Vegdirektoratet for å kunne integrere vår tjeneste med en bilreiseplanlegger, forteller Eliassen.
73 millioner besøkende
Verdensutstillingen EXPO i Shanghai i 2010 var en storsatsing for Innovasjon Norge, og ga reisedestinasjonen Norge bred og uvurderlig eksponering. Selve utstillingen fikk 73 millioner besøkende, og Norges virtuelle utstilling har blitt sett av et stort antall personer som ikke kom seg på EXPO.
– Både den norske paviljongen og den digitale delen ble tatt veldig godt imot av kineserne. Vi har en medieklipprapport på over 600 sider, og det ble laget flere TV-programmer om Norge i forbindelse med utstillingen. Selve paviljongen fikk mye skryt i arkitekturblader over hele verden, forteller Arild Blixrud, prosjektdirektør og generalkommissær for Norge på EXPO.
– Det å motta Merket for god design er en anerkjennelse av den store innsatsen vi har lagt ned i prosjektet, legger han til.
(Pressenytt)
Merket for god design:
- Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring
- Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon
- De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell
- Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte
(Kilde: norskdesign.no)