Stø kurs for Fjord Line

HSC Fjord Cat, Fjord Line Express

Fjord Line-konsernet fikk et overskudd i 2010 på 4,8 millioner kroner, mot et underskudd på 10,3 millioner kroner året før, skriver rederiet i en pressemelding.

– Vi er tilfreds med at vi etter flere år med røde tall klarte å nå målet om lønnsom drift. Hele organisasjonen ser frem til at vi neste år skal sette i drift to nye cruiseferger og tilby de reisende daglige avganger på faste klokkeslett fra alle havner, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

Fjord Line driver passasjerfergen MS Bergensfjord, som seiler mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC Fjord Cat i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals. I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods.

– I fjor var vi tilbake med ordinært seilingsprogram mellom Kristiansand og Hirtshals i sommerhalvåret etter at vi i 2009 måtte droppe alle seilinger som følge av at vi ble utestengt fra Kristiansand Havn. Vi var spente på de markedsmessige konsekvensene av en sesongs uteblivelse, og må si oss tilfreds med at 225.000 passasjerer valgte å reise med Fjord Line Express.

Øker kapasiteten i 2012

Fjord Line Express er det raskeste transportalternativet mellom Norge og EU, og gjør overfarten på to timer og femten minutter. Den hurtiggående katamaranen skal også seile neste sommer, parallelt med at Fjord Lines cruiseferger gjør en rundtur daglig mellom Kristiansand og Hirtshals. Fjord Line vil dermed i høysesongen daglig kunne transportere cirka 5500 passasjerer, fordelt på tre daglige avganger fra begge havner.

Fremgangen fortsetter

Også på linjen mellom Vestlandet og Hirtshals hadde Fjord Line driftsmessig fremgang i 2010. Totalt seilte 164.000 passasjerer med MS Bergensfjord i løpet av fjoråret.

Totale driftsinntekter i konsernet ble 303 millioner kroner, mot 222 millioner kroner i 2009. Resultat før skatt ble 2,8 millioner kroner, mot minus 14,5 millioner kroner året før. Årsresultatet ble 4,8 millioner kroner, mot minus 10,3 millioner kroner i 2009.

– Målet for 2011 er å øke passasjertallene og forbedre de økonomiske resultatene i forhold til i fjor. Så langt i år har driften på begge linjer vært positiv, men mye vil avhenge av folks reiselyst i sommer. Bookingtallene både fra Norge og fra Danmark er gode, men den sene påsken innebærer også at mange legger ferieplanene senere enn normalt, sier Fardal.

Forbereder seg på nye skip

Parallelt med gjennomføring av seilingsprogrammet for inneværende sesong, deltar store deler av Fjord Lines organisasjon også i planleggingen av kommende sesong, da rederiet skal overta to nye og helt moderne cruiseferger. Det første skipet blir overlevert fra Bergen Group Fosen i april neste år, og det andre skal være ferdigstilt syv måneder senere.

Hvert av de to skipene blir på 3900 dødvekttonn, og får en lengde på 170 meter. De vil dermed synes godt både på hav og i havn. De to skipene vil begge ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og ha plass til 1500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og last.

– Vi holder stø kurs mot en løfterik fremtid, avslutter Fjord Line-sjefen Ingvald Fardal.

Foto: HSC Fjord Cat, Fjord Line Express.