HSH advarer mot useriøse

Hilde Charlotte Solheim, direktør reiseliv i HSH (foto fra HSH)

Til tross for at tusener av turister hvert år besøker Norge, er det svært sjelden at reisebransjen opplever større svindler. Men det skjer, melder HSH Reise.

For dem som rammes, kan utgiftene bli høye. Bransjedirektør Hilde Solheim i HSH forteller at HSH i sommer er blitt varslet om enkelte useriøse turoperatører, som har svindlet eller har forsøkt å svindle norske hoteller.

Sikkerhetsrådgiver i HSH, Thor Martin Bjerke, sier at man ikke har full oversikt over omfanget, men han ber alle være varsomme dersom man får store ordre og/eller sene bestillinger. Han sier også at det har forekommet tilfeller der man har forsøkt å kansellere bestillinger som er forhåndsbetalt med kort, for deretter å be om at beløpet tilbakeføres til en annen konto. ”Føre var” prinsippet gjelder også her, selv om man ønsker å selge.

Bjerke sier at HSH ønsker å få registret slike forhold for å se hvordan man kan forebygge eller stoppe slik virksomhet, og ber alle som opplever bedrageri eller forsøk på det å sende informasjon med dokumentasjon til tips@hsh-org.no.

Han minner også om faren for å bli lurt av kataloghaier og fakturafabrikker. Slike tips kan sendes til varslingslisten@hsh-org.no.

Foto: Hilde Charlotte Solheim, direktør reiseliv i HSH (foto fra HSH)