SAS vil bli bransje-forbilde

Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS (foto fra SAS)

Med en ny strategisk plattform, som setter fokus på fire sentrale områder, vil SAS nå fortsette sin positive utvikling og sette en høyere standard for flybransjen, skriver selskapet i en pressemelding.

Gjennom den nå gjennomførte strategien Core SAS, har SAS redusert enhetskostnadene med 23 prosent siden 2008. Samtidig har de oppnådd den høyeste kundetilfredsheten på elleve år, og etablert seg som Europas mest punktlige flyselskap. Dette har gitt SAS en plattform som de nå kan bygge videre på.

SAS lanserer derfor i dag sin nye strategi, 4Excellence, med den målsettingen å ha oppnådd excellence på fire kjerneområder innen 2015: Commercial Excellence, Sales Excellence, Operational Excellence og People Excellence.

SAS skal fortsatt være førstevalget for forretningsreisende, samtidig som tilbudet for fritidsreisende kommer til å forsterkes.

– SAS skal være de nordiske reisendes førstevalg, uansett hensikten med reisen. Til tross for at vi allerede har en høy kundetilfredshet, skal vi tilby en enda bedre og mer harmonisert service. Eksempelvis lanseres Economy Extra på innenriksruter neste år, sier Rickard Gustafson, adm. dir. og konsernsjef i SAS.

SAS skal effektivisere salgsmodellen og ha markedets mest attraktive lojalitetsprogram.

SAS skal fortsette å være Europas mest punktlige flyselskap, og levere en kvalitet og service som gir mest verdi for alle kunder både i form av tid og penger.

En viktig forutsetning for å skape holdbar lønnsomhet, er SAS’ nye mål om å redusere enhetskostnadene med tre–fem prosent per år frem til 2015. Dette skal skje ved ytterligere kostnadstiltak, men også sterkt fokus på produktivitetsforbedringer, der innføring av kvalitets- og effektiviseringsprogrammet Lean i hele virksomheten er en viktig del.

– Jeg setter høye, men realistiske mål for SAS, fordi jeg vet at vi har meget engasjerte og kompetente medarbeidere innen alle deler av selskapet. Vi skal frigjøre deres potensial gjennom godt lederskap og økt fokus på dem som har direktekontakt med våre kunder. Innføring av Performance management gir et lederverktøy for systematisk målsetting, oppfølging og coaching. Alle medarbeidere skal forstå hvordan de bidrar til SAS overgripende mål, sier Gustafson.

Foto: Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS (foto fra SAS)