Bestemmer rute på Facebook
Forrige onsdag presenterte SAS 20 nye sommerruter for 2012. Samtidig har selskapet holdt av kapasitet på ett fly neste sommer. SAS bruker Facebook til å be kundene avgjøre hvor dette «Sommerflyet» skal dra, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Det er allerede klart at SAS åpner sommerflyvninger i 2012 til ferieparadisene Faro i Portugal, Antalya i Tyrkia, Split i Kroatia, samt Nice, Barcelona, Malaga og Palma. De som fortsatt ikke finner sin favorittdestinasjon blant SAS’ mer enn 160 destinasjoner verden over, får nå en unik mulighet. SAS har nemlig reservert kapasiteten på ett av sine fly i sommer, slik at kundene kan være med på å bestemme hvor det skal fly.
– Det er godt over 110.000 mennesker som følger SAS på Facebook, og vi synes det er gøy at våre mest dedikerte tilhengere også får lov til å være med på å påvirke hvor vi flyr hen, sier Christian Kamhaug, SAS’ Facebook-ansvarlige.
Folk kan sende inn sitt forslag til destinasjon med avreisested Oslo. De mest populære forslagene går videre til en avstemning på Facebook, og den destinasjonen som får flest stemmer, blir destinasjon for Sommerflyet 2012. Utover at Sommerflyet vil ta av fra Oslo, er den eneste begrensningen på valg av reisemål at man må kunne fly dit på under fem timer. Det vil si at det aller meste av fastlands-Europa, Kypros og de greske øyene faller innenfor rekkevidde.
På fagspråket kalles denne måten å aktivt hente inn og bruke kundeideer, «crowd sourcing». Særlig i USA finnes det mange eksempler på selskaper som ber kundene om være med på å utforme deres tjenester og produkter.
– Den amerikanske kaffekjeden Starbucks er et godt eksempel. Gjennom nettsiden «My Starbucks Idea», kan kundene være med på å utvikle selskapets produkter. De aller beste kundene er tross alt de som kjenner produktene aller best, og de har ofte et annet og veldig spennende perspektiv på ting. Vi synes denne måten å lytte til kundene, passer veldig bra for SAS også, sier Kamhaug.
For SAS er åpningen av mer enn 20 nye sommerruter for 2012 en naturlig konsekvens av selskapets nye strategi, «4 Excellence». Den har blant annet som utgangspunkt at en stor del av veksten i flybransjen i årene som kommer, vil skje blant fritidsreisende.
– SAS vil selvfølgelig være med på å gi solhungrige nordboere et best mulig rutetilbud. Samtidig innebærer de nye rutene at vi klarer å utnytte flyene våre enda bedre. Dermed blir denne ruteutvidelsen, og ikke minst «Sommerflyet 2012», et offensivt initiativ, som kan skape lønnsom vekst til fordel for både kunder og SAS, sier selskapets kommersielle direktør Robin Kamark (t.h.).