Første stjernemerkede hotell

Hankø fjordhotell & spa (foto fra hankohotell.no)

7. mai ble Hankø Fjordhotell & Spa, som Norges første hotell, tildelt offisielle stjerner fra den nasjonale stjernemerkings-ordningen QualityMark Norway. Nå har alle hoteller i Norge mulighet til å vise sitt kvalitetsnivå, ved å delta i stjernemerkings-ordningen, heter det i en pressemelding fra Norsk Akkreditering.

Målsettingen med stjernemerkings-ordningen er å sikre trygghet og forutsigbarhet når gjester velger hotell. Stjernemerkings-ordningen gir et markedsføringsverktøy til hotellet, for å kunne tydeliggjøre sitt produkt, sin service og karakteristikk. Gjester får en kort og pålitelig status, som forteller om kvalitetstandarden, gjennom antall stjerner.

– Stjernemerking skal være et virkemiddel som både stimulerer til kvalitetsøkning og minske gapet mellom forventet og faktisk opplevd kvalitet, heter det i en uttalelse fra nærings- og handelsminister Trond Giske (under). Teksten fortsetter etter bildet.

Nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap). Fotograf: Henrik Kreilishheim

– Det er meget positivt at vi endelig får stjernemerking av hoteller i Norge. Tilsvarende ordning finnes i de fleste andre land, og har vært etterspurt av utenlandske reisende, turoperatører og turister. Det blir nå lettere for alle å velge hotell etter sine preferanser, sier Henning Forsberg, som eier Hankø Fjordhotell & Spa.

Stjernemerkings-ordningen i Norge bygger på de samme prinsippene som brukes i resten av Europa. Kriteriene blir evaluert og oppdatert, for å følge utviklingen i markedet. Merkingen tilbyr pålitelig og nøytral informasjon om kvalitet til alle hotellgjester.

Fra denne uken av er tre hoteller med i ordningen; Hankø Fjordhotell & Spa, Hafjell Hotell og Apartments og Rica Ishavshotel i Tromsø.

Norsk Akkreditering administrerer stjernemerkings-ordningen i Norge. En hovedoppgave for Norsk Akkreditering er å sikre nasjonal og internasjonal tillit til den norske akkrediteringsordningen, og ordningen for stjernemerking av hoteller. Dette gjør organisasjonen gjennom å dokumentere kvalitet, og sikrer dermed tillit til varer og tjenester.

Foto: Hankø fjordhotell & spa (foto fra hankohotell.no)