En bedrift som "kan" sosiale medier

KLM Royal Dutch Airlines mottar sitt diplom i Oslo torsdag 24. mai 2012. Fotograf: Catharina Wandrup

Da HSMAI Europe i tidligere undersøkelser spurte om forslag til reiselivsaktører man har lagt merke til, som har vært dyktige i sin markedsføring, var den én bedrift som alltid ble nevnt, på grunn av sin kreativitet og suksess innen sosiale medier: KLM Royal Dutch Airlines.

Internasjonal presse og blogger har rost KLM for initiativer, som å undersøke sine reisendes interesser via sosiale medier, og gi reisende i julen julegaver, i forhold til deres individuelle interesser, til å tilrettelegge for at mennesker med felles interesser kan velge sete i nærheten av hverandre. Om vinneren av årets pris i Social Media sier juryen:

Described as an organization that «gets» Social Media, the winner has shown a genuine creativity in the way the use Social Media to not only interact with their customers, but also engaging their customers in interaction with each other. They «made history by being the first airline to reschedule a flight following a request from a user on Twitter as well as entering the Guinness Book of Records for having the highest altitude dance party». We congratulate KLM Royal Dutch Airlines.

Foto: KLM Royal Dutch Airlines mottar sitt diplom i Oslo torsdag 24. mai 2012. Fotograf: Catharina Wandrup