Rapporteringspris til SAS
Luftfartstilsynet overrakte SAS prisen for best sikkerhetsrapportering, på Luftfartstilsynets årlige konferanse i Bodø torsdag 28. februar. Prisen gis til det selskapet som har en god rapporteringskultur, og som har skilt seg positivt ut det siste året. Det er både flyselskaper og andre selskaper underlagt Luftfartstilsynets krav til rapportering, som er vurdert, heter det i en pressemelding fra SAS.
– Dette er en honnør til våre medarbeidere, som hver dag utfører sitt arbeid og sørger for at passasjerene våre kommer trygt frem. Det er en stor anerkjennelse av våre medarbeideres holdninger, selv i en periode med store omstillinger, reduksjon i vilkår, og sentralisering. SAS har bevist at det er mulig å gjøre en nødvendig omstilling, uten å miste fokus på de detaljene vi alle er avhengig av. Vi vil gjøre vårt for å opprettholde fokus på arbeidet med sikkerhet, sier Flemming Jensen, Chief Operating Officer flyselskapet.
Prisen for god sikkerhetsrapportering deles ut hvert år, til en organisasjon som har utmerket seg når det gjelder åpenhet, og deltakelse i rapportering av hendelser i norsk luftfart. Prisen er på mange måter en kulturpris, der rapportering av hendelser – også egne feil og avvik – blir brukt som grunnlag for egne forbedringer, men også for at andre kan lære, og slik at LT kan holde et godt oversiktsbilde over sikkerhetssituasjonen i norsk luftfart. En sunn og åpen sikkerhetskultur krever engasjement fra alle, fra ledelse og nøkkelpersoner, og ut til den spisseste enden innen flyvning, flysikring, flyplassdrift og vedlikehold, for å nevne de største gruppene.
Slik lyder Luftfartstilsynets motivasjon:
Årets vinner har dokumentert sunn rapporteringskultur over flere år, med bedring også i 2012. Under fjorårets revisjon av NF-2007 bidro selskapet på en svært konstruktiv måte. De har lagt ned et stort arbeid i å tilrettelegge rapportering internt, og de har på en god måte tatt inn myndighetskravene til rapportering (NF-2007) i sitt interne system. Selskapet rapporterer åpent hendelser innafor flyoperativt, flyvedlikehold, kabinsikkerhet og bakkeoperasjoner. De har oppnådd en rapporteringsfrekvens for hendelser med lav alvorlighet som er svært god, ikke bare i norsk målestokk, men også i europeisk sammenheng.