Hvem er din servicehelt?
Denne uken begynner en to måneders lang sommerturné for HSMAIs initiativ, Fans of Good Service. Fredag 21. juni er den første dagen på turneen, og da tar Fans of Good Service-teamet oppstilling på Sandvika Storsenter, for å samle flere ambassadører for Fans of Good Service, fotografering og filming, samt å notere publikums forslag til gode serviceytere.
Sommerens Fans of Good Service-turné besøker hele 33 steder, fra Vest-Agder til Finnmark. Det kåres en vinner i hver by, hvor alle går videre til finalen, som finner sted i Oslo lørdag 17. august.
–Vi har hatt service på agendaen i noen år, men gjør nå satsningen enda mer landsomfattende, gjennom lokale samarbeidspartnere, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI.
–Formålet med Fans of Good Service er todelt. På den ene siden ønsker vi å styrke servicetilbydernes bevissthet om viktigheten av å betrakte selve servicen som viktig del av produktet. Dernest har vi et oppriktig ønske om å løfte og vise frem de mange serviceheltene, fortsetter hun.
Noe av det vi liker best å gjøre, er å fokusere på de gode historiene. Derfor er det nettopp slike historier vi er på utkikk etter. Vi håper at hele landet vil engasjere seg i dette, slik at vi kan klare å lage den offisielle listen over suveren service.
–For meg er god service når en person føler glede over måten man blir behandlet på, og får lyst til at det skal gjenta seg. Utfordringen er at det ofte er svært individuelt hva man har av forventninger, og hva man vektlegger. I tillegg er det slik at en opplevelse setter nivået for hva man forventer neste gang. Dermed blir det ofte en oppjustering av forventningene over tid, påpeker Hofseth.
–Vi skal løfte dem frem i lyset, som gode eksempler. Utmerkelsen går til enkeltpersoner, ikke bedriftene, og en hovedvinner kåres på slutten av turneen. Dette prosjektet gjennomføres i nær dialog med lokalpressen, samt at vi vil være godt synlige i sosiale medier, på YouTube og gjennom vår egen HSMAI Channel, forklarer Hofseth.
Formålet med Fans of Good Service er å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet, og gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur, og å gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt.Turneen arrangeres blant annet i samarbeid med Radisson Blu, Park Inn by Radisson, Rica Hotels, Scandic Hotels, Hertz, Artesia, og andre lokale samarbeidspartnere.
Forslagene kan være personer i handelsstanden, taxi eller andre deler av transport- eller servicenæringen, hotell og reiselivsnæringeneller andre du mener gjør en uunnværlig innsats.
Det er to måter du kan bidra på:
Registrer deg på bloggen vår, og skriv en solskinnshistorie om en servicehelt du har møtt, og last gjerne opp et bilde. Alle bloggposter må godkjennes av redaksjonen, så du ser ikke posten din med det samme. Husk å tilføye vedkommendes kontaktdata, som vil bli slettet, men arkivert, av redaksjonen før publisering.Adressen er http://fansofgoodservice.hsmai.no
Send en e-post til postbox@hsmai.no merket «Dagens Servicehelt». Skriv hvorfor du mener han eller hun bør kåres til servicehelt, og legg ved kontaktinformasjon til vedkommende.
For mer informasjon om hvilke steder vi besøker i sommer se her.
Les gjerne også Ingunn Hofseth første blogginnlegg på Fans of Good Services sin blogg her.