Ny Disney-film med Norge i hovedrollen

Hans-Frozen-Movie-DisneyDisney har latt seg inspirere av Norge i høstens nye storfilm «Frozen». Dette ønsker Innovasjon Norge å dra nytte av og har nylig inngått et lukrativt samarbeid med filmgiganten. Nå samarbeider de med Disney for å inspirere kinogjengere verden over til å ville reise til Norge.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin undertegnet i natt kontrakten med Disney. Framover vil det bli satt i gang flere spennende aktiviteter både i Norge og utlandet, knyttet til promotering av Frozen. Vårt mål er å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape aktiviteter som kan gi langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon.

Handlingen er sterkt inspirert av Norge og Disneys folk har tilbrakt mye tid i Norge, for å hente inspirasjon og det mangler ikke på norgesreferanser i den nye familiefilmen fra Disney. Her finner man norske fjorder, stavkirker, vikingskip, Nidarosdomen, Bryggen i Bergen, troll som snakker norsk og en handelsmann som selger lutefisk.

– «Frozen» er årets store familiefilm fra Disney, nå har filmgiganten invitert norsk reiseliv og Innovasjon Norge til å være med på et opplegg rundt markedsføring og lansering av filmen. Det er et Hollywood-tilbud vi bare ikke kunne si nei til, sier Per-Arne Tuftin om det nye samarbeidet.

–Vi ønsker å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape en større bevissthet rundt Norge som reisemål og tilrettelegge for aktiviteter som kan gi en langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon, forteller Tuftin.

Et betydningsfylt samarbeid.
«Frozen» er Disneys store satsning for 2013/14, der de setter hele sitt enorme apparat i sving. Disney er en av verdens største medie- og underholdningsselskaper og USAs nest største mediekonsern.
– Dette er en fantastisk mulighet til å markedsføre Norge. En helt unik mulighet til å knytte Norge til en merkevare i verdenstoppen, som vi ellers aldri hadde hatt mulighet til å samarbeide med i en slik skala, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Per Arne Tuftin.

Innovasjon Norge og Visitnorway vil bruke alle tilgjengelige kanaler i markedsføringen av filmen. Blant annet vil det være egne sider på visitnorway.com som er dedikert til filmen.

Gode erfaringer for Skottland og VisitScotland
Forrige gang Disney gjorde noe tilsvarende, var da de lanserte filmen «Brave», der historien er lagt til Skottland. VisitScotland var Disneys samarbeidspartner i den forbindelse, og skottene har mange positive erfaringer.

Undersøkelser gjort av VisitScotland viser at en tredjedel av de som logget seg på visitscotland.com/brave ble inspirert til å besøke Skottland. Disneys egen turoperatør opplevde også å fylle opp turene til Skottland, der målet var å se og oppleve steder omtalt i filmen. VisitScotland antar at filmen totalt sett har bidratt til en interesse for Skottland verdt over en milliard kroner for skotsk økonomi.

Også i Norge håper man stor tro på prosjektet.

Foto: Disneyfilmen Frozen. Foto fra Disney