Bjørn Kjos i USA: – Vi gjør som Obama ønsker – skaper amerikanske arbeidsplasser og gir amerikanerne billige flybilletter

Norwegian maskin på rullebanen. Fotograf: Hans Olav Nyborg, NorwegianNorwegians administrerende direktør Bjørn Kjos ber det amerikanske transportdepartementet (DOT) om å godkjenne søknaden om permanent flytillatelse for det irske datterselskapet Norwegian Air International (NAI) i en tale i Washington DC i dag.

– Vi gjør akkurat som Obama-administrasjonen vil: Skaper amerikanske arbeidsplasser, bringer turister til USA og gir amerikanerne billige flybilletter. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av allianser som har fått lov til å styre markedet med høye priser og begrenset valgfrihe.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos snakker i dag om hvorfor det er på høy tid at amerikanske myndigheter godkjenner søknaden fra Norwegians EU-baserte langdistanseselskap, NAI, som fikk sin irske driftstillatelse i februar. Søknaden om amerikansk flytillatelse har vært til behandling siden og har blitt kraftig motarbeidet av konkurrenter og deres fagforeninger.

NAI oppfyller alle lovbestemte og regulatoriske krav for å fly til og fra USA. Norwegian Air Shuttle flyr i dag rutene mellom Europa og USA. Den viktigste årsaken til at Norwegian har etablert langdistanseselskap i Irland er tilgangen til trafikkrettigheter i EU som ikke EØS-landet Norge har i dag. Gjennom å ha fotfeste i EU kan Norwegian i fremtiden tilby en rekke nye internasjonale ruter.

– Det har tatt altfor lang tid for DOT å oppfylle sitt juridiske ansvar og godkjenne NAIs søknad. Vår visjon er at ‘alle skal ha råd til å fly’, et prinsipp vi har til hensikt å videreføre, også med Norwegian Air International og flygningene mellom USA og Europa, sier Kjos.

Norwegian har i dag to baser i USA med 300 kabinpersonale i Fort Lauderdale og New York, og er i gang med å rekruttere amerikanske piloter til basen i New York. Norwegian mottok mer enn 7000 søknader til de 300 kabinstillingene i USA. Mange av Norwegians amerikanske medarbeidere har tidligere jobbet for selskaper som Delta, American og United og har valgt Norwegian på grunn av lønn, betingelser, arbeidsmiljø og muligheten til å fly splitter nye Dreamlinere.

 

Foto: Norwegian maskin på rullebanen. Fotograf: Hans Olav Nyborg, Norwegian