Usynlige funksjonshemminger
Ifølge Scandic Hotels’ tilgjengelighetsdirektør Magnus Berglund, er det i syv av ti tilfeller umulig å se at en person har nedsatte funksjonsevner. Onsdag markerte Scandic den internasjonale handikapdagen, med arrangementer i flere regioner, forteller hotellkjeden i en pressemelding.
– Ved ett av våre hoteller var det en gjest som fikk oppgradert sitt rom til suite. Da han spurte resepsjonisten om å få en dusjstol, ble hun forundret. Det viste seg at gjesten hadde protese på høyre ben, noe som var umulig for resepsjonisten å se, sier Berglund (t.h.).
Detaljer er viktig
Scandic og Berglund har vunnet flere internasjonale priser for sitt arbeid med tilgjengelighet. Han fremhever at det i svært mange tilfeller ikke er mulig å se at en gjest har nedsatte funksjonsevner.
– Noen kan være ukomfortable med å vise frem sin funksjonshemming, mens andre har funksjonshemninger som er umulig å se. Det er viktig å ta hensyn til detaljer, da det kan være avgjørende for veldig mange, forteller han.
Han får støtte av administrerende direktør Svein Arild Steen-Mevold.
– Scandic Hotels er en ledende hotellkjede når det kommer til tilgjengelighet på våre hoteller. Vi ønsker å gi samtlige gjester en like god opplevelse av å bo hos oss. Våre spesialtilpassede rom skal være like hyggelige som de ordinære rommene våre. Scandic er for alle, og alle skal føle seg velkomne hos oss, sier han.
Landsdekkende markering
Scandic engasjerte ulike profiler, samt inviterte Norges Handikapforbund (NHF) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) til å holde foredrag denne dagen. Det inkluderte blant annet Tommy Rovelstad som er tidligere kaptein på det norske kjelkehockeylandslaget.
– Vi markerte denne dagen med arrangementer i flere regioner. Vi samarbeider med mange inspirerende foredragsholdere som har tatt seg fri fra jobbene sine, for å markere denne viktige dagen, sier Steen-Mevold.
Toppfoto: Scandic Hotels’ tilgjengelighetsdirektør, Magnus Berglund (Foto fra Scandic Hotels).